rejsy mazurskie ekspedycje

Czym są rejsy typu „mazurskie ekspedycje”?

Ekspedycja” to żartobliwa nazwa rejsu z pomysłem, która przyjęła się u nas na stałe. Każda z tych żeglarskich wypraw ma swój określony cel – zmierzamy w jakiś odległy rejon Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, aby „odkryć” nowe zakątki na naszej żeglarskiej mapie!

Czego można spodziewać się na Ekspedycji mazurskiej? Sprawdzamy i odkrywamy ukryte zakątki Mazur, które warto poznać i poczuć moc żeglarskiej przygody.

Bardzo ciekawa trasa rejsu

To dla każdej Ekspedycji sprawa kluczowa – dokąd tym razem? Zwykle pomysł powstaje przynajmniej rok wcześniej. W trakcie wędrownych obozów żeglarskich na Mazurach pojawiają się koncepcje na rejsy, które można zrealizować dopiero w kolejnym sezonie.

ciekawa trasa ekspedycji mazury

Dlatego każda Ekspedycja ma nie tylko precyzyjnie określony cel – całość wyprawy jest także szczegółowo zaplanowana. Jak dotąd udało się je wszystkie zrealizować w 100%, mimo że są to zwykle bardzo długie trasy, ponieważ zawsze zaczynamy w naszym porcie w Wilkasach, a rejs trwa 7 lub 8 dni.

W ten sposób na „Ekspedycji Śniardwy” (sierpień 2017) spędziliśmy niemal cały tydzień badając największe polskie jezioro. Żeglarska majówka w 2018 roku zatytułowana „Na Krańcu Świata” dotarła na jezioro Nidzkie, leżące na południowym krańcu Szlaku WJM.

Najdłuższą z dotychczasowych wypraw była jednak „Ekspedycja Wrota Mazur” – w trakcie tego rejsu dopłynęliśmy niemal na sam koniec jeziora Roś. W trakcie tego rejsu przepłynęliśmy ponad 140 km drogi wodnej.

Dołącz do Szkoły Żeglarstwa PuntoVita Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Oferta żeglarska 2019 →

Niezwykłe miejsca w krainie Mazur

Wszystkie nasze „Ekspedycje” utrzymane są w wyprawowym klimacie odkrywania nowych zakątków na mapie. Za pierwszy taki rejs można uznać majówkę studencką na Mazurach w 2017 roku „Wyspy Przygód”.

Zbadaliśmy wtedy leżące na jeziorze Dobskim wyspy: Gilmę i Helenę.

W trakcie „Ekspedycji Śniardwy” cumowaliśmy między innymi w Niedźwiedzim Rogu, na wyspie Pajęczej i w Okartowie. Dotarliśmy także w najbardziej zapomniany zakątek całego szlaku – na sam koniec jeziora Tyrkło, przez które miała prowadzić alternatywna droga wodna na Niegocin (w istocie kiedyś małe jachty rozmiarów Omegi rzeczywiście przemierzały tę „drogę” w dosłownym sensie – na kołach wozów…).

Wyprawa na jezioro Nidzkie pozwoliła nam zbadać Zatokę Zamordeje Małe, uważaną za jedno z najbardziej wyjątkowych miejsc na całych Mazurach.

jezioro nidzkie

Wąska, długa na dwa kilometry zatoka o zawiłym kształcie, daje dużo świetnie osłoniętych miejsc do zacumowania – u stóp olbrzymich sosen i brzóz porastających strome zbocza jeziora, bez trudu znalazło schronienie 5 naszych jachtów.

Jest to jednak rejon, w którym obowiązuje zakaz ruchu na silniku i docierają tu nieliczni żeglarze. Samo jezioro Nidzkie jest bowiem jednym z najmniej zmienionych przez człowieka akwenów w Krainie WJM. Jest to jedno z najdzikszych dużych mazurskich jezior – ponad 23 km linii brzegowej pełnej głębokich zatok, wysp i tajemniczych zakamarków nieznanych większości żeglarzy.

Ekspedycja Wrota Mazur”, która dotarła aż na jezioro Roś – dla nas jedno z najbardziej odległych – odkryła wiele wyjątkowych zakątków z dala od głównego szlaku.

ekspedycja wrota mazur

Na Rosiu nie ma wysp, a większość brzegów, zatok i półwyspów nie ma nazw. Nie ma też boi wyznaczających szlak żeglugowy. Jest to jezioro odrobinę zapomniane przez żeglarzy tłoczących się w głównych mazurskich ośrodkach – dla nas było nowym odkryciem.

Jedyna droga na jezioro Roś prowadzi przez malowniczy Kanał Jegliński, który jest najdłuższym z czynnych kanałów żeglugowych na Mazurach. Na początku kanału ulokowana jest śluza Karwik, regulująca poziom wody pomiędzy jeziorem Roś a Śniardwami.

Przygoda żeglarska dla każdego

Generalnie „Ekspedycje” to wyprawy bardzo żeglarskie – dużo na nich pływania, niektóre przeloty są długie i nieraz wymagające fizycznie. Jednak na tych rejsach nie brakuje dobrej zabawy!

przygoda żeglarska ognisko szanty

Lubimy dbać o szczegóły i dobre przygotowanie, dlatego ogniska z pochodniami w klimatycznych miejscach i bogata „kuchnia ekspedycyjna” to nasze specjalności. Miłośnikom szant i piosenek żeglarskich również nie dajemy powodów do narzekania…

Zamów śpiewnik żeglarski już od 5,50 zł 77 szant + chwyty gitarowe + 98 stron Kup teraz →

Plenerowe ogniska do białego rana pojawiły się we wszystkich „Ekspedycjach”: na Wyspie Heleny, Wyspie Pajęczej, nad brzegiem jeziora Tyrkło, jeziora Nidzkiego i jeziora Roś.

W trakcie rejsu znajdujemy też czas, aby trochę pozwiedzać nowo poznane okolice, zobaczyć najciekawsze miejsca na Szlaku, pójść do dobrej restauracji, czy po prostu odpocząć, poczytać książkę lub poleżeć w hamaku.

W „Ekspedycjach” biorą przecież udział wprawieni żeglarze oraz osoby, które pierwszy raz w życiu widzą łódkę na oczy – każdy znajduje w „Ekspedycji” ducha przygody!

Szkolenie żeglarskie

Ze względu na swoją specyfikę „Ekspedycje” są rejsami, na których uczestnicy mimochodem zdobywają bardzo dużo umiejętności żeglarskich. Dzieje się tak z kilku powodów.

szkolenie żeglarskie

Po pierwsze zwykle długa trasa sprawia, że spędzamy na wodzie nawet 8 godzin dziennie (czasami więcej, o czym dalej). Nasi sternicy nie są przy tym cały czas przy sterze – każdy z załogantów ma czas, aby poprowadzić jacht.

Ponadto wszyscy cały czas biorą udział w prowadzeniu jednostki, obsłudze żagli i – kilkakrotnie w ciągu dnia – cumowaniu i manewrach portowych. W trakcie tych rejsów aż cztery razy przechodziliśmy przez śluzy Karwik i Guziankę (łącznie przeprawiliśmy 20 jachtów), co dla wielu adeptów żeglarstwa jest cennym doświadczeniem.

Dlatego, niezależnie od żeglarskiego stażu, każdy uczestnik „Ekspedycji” uczy się czegoś nowego w trakcie tych rejsów. Warto dodać, że każdy z naszych „ekspedycyjnych” sterników jest instruktorem żeglarstwa PZŻ.

Więcej – szkolenia żeglarskie na Mazurach.

Ze względu na duże zainteresowanie doskonaleniem swoich umiejętności żeglarskich wśród uczestników wypraw, postanowiliśmy wprowadzić do planowanej na sierpień 2019 „Ekspedycji Mamry” elementy szkolenia żeglarskiego.

młodzi żeglarze

Osoby chętne będą mogły skorzystać ze specjalnie przygotowanych zajęć doszkalających. Będziemy uczyć praktycznych umiejętności, których nie obejmują standardowe kursy żeglarskie.

Przeżyj najlepsze wakacje 2019! Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Zobacz ofertę →

Dodatkowo, dla osób początkujących, stworzyliśmy możliwość zdobycia patentu Żeglarza Jachtowego – do egzaminu będzie można przystąpić na koniec dwóch najbliższych wypraw: majówki żeglarskiej na Mazurach 2019 i Ekspedycji Mamry 2019.

Etykieta, kultura i dobra praktyka żeglarska

„Ekspedycje” to w gruncie rzeczy turystyka i relaks z elementami przygody… Choć zdajemy sobie sprawę, że nasze rejsy są formą wakacji dla uczestników, zawsze dbamy o przestrzeganie etykiety jachtowej, kultury i dobrej praktyki żeglarskiej.

żeglowanie mazury 2019

W pierwszej kolejności dbamy o najwyższy standard bezpieczeństwa – jesteśmy wyposażeni we wszystkie kluczowe środki ratunkowe i trzymamy się dobrej praktyki żeglarskiej. Nasze jachty zawsze pływają razem, w małych grupach lub – w razie potrzeby – w parach.

Prognozy pogody czerpiemy z kilku sprawdzonych źródeł i cały czas prowadzimy obserwację. Gdy wpływamy do portu lub cumujemy do dzikiego brzegu, zawsze stajemy możliwe jak najbliżej siebie, tak, aby cała grupa miała ze sobą kontakt.

To tylko kilka elementów dobrej praktyki żeglarskiej jakiej się trzymamy. Co ważne, na naszych rejsach dbamy też o etykietę i kulturę jachtową – czyli przestrzegamy żeglarskich zwyczajów.

Dlaczego warto?

Na naszych „Ekspedycjach” chcemy zaprezentować coś znacznie więcej niż utarty szlak z Węgorzewa do Mikołajek. Chcemy pokazać naszym załogom Mazury takimi, jakimi je sami widzimy: mikroświatem, który można odkrywać wciąż na nowo. Zależy nam na tym, aby z naszych rejsów wynosili jak najwięcej doświadczeń, żeglarskich umiejętności oraz wspaniałych wspomnień.

jachting mazury dlaczego warto

Wierzymy, że każdy może przeżyć na „Ekspedycji” niezapomnianą przygodę. Najbliższe wyprawy to majówka żeglarska 2019: „Giżycko – Mikołajki – Ryn” oraz „Ekspedycja Mamry” w sierpniu 2019. Będą to wyprawy inne niż dotychczasowe „Ekspedycje”.

Tym razem proponujemy wypoczynek bardziej w klimacie slow life oraz warsztaty doszkalające umiejętności żeglarskie, a dla chętnych możliwość przystąpienia do egzaminu na patent żeglarza jachtowego.

Zobacz ofertę specjalną rejsów z egzaminem na patent:

Zdjęcia z naszych rejsów żeglarskich na Maurach w albumach na FB:

Czym są rejsy typu „mazurskie ekspedycje”?
5 (100%) 24 votes

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita