awantury na guziance

Gdzie jest trzecia śluza na Mazurach?

Na Mazurach możemy zobaczyć tylko trzy ze 106 czynnych w Polsce śluz: Guziankę, Karwik i Przerwanki. Wyprawa przez każdą z nich to zupełnie inna historia! Pierwsza znana śluza komorowa w Europie pochodziła z 1373 roku, ale wynalazek ten podobno wynaleziono po raz pierwszy w Chinach w 984 r. Pierwsza na świecie śluza komorowa z dwojgiem wrót powstała na Rzece Zachodniej.

Miała długość ponad 70 metrów i umożliwiała pokonanie różnicy poziomów od ok. 1,50 metra, co jest wynikiem podobnym do pracy śluz obecnie istniejących na Mazurach. Pomysł chińskiego komisarza transportu Qiao Weiyue, okazał się znacznie lepszy niż wciąganie łodzi w górę za pomocą lin naciąganych na kabestanach obracanych przez woły…

Awantury na Guziance

Śluza Guzianka jest jedną z najważniejszych konstrukcji na Wielkich Jeziora Mazurskichch. Została oddana do użytku w roku 1900. Znajduje się w południowej części Szlaku, łącząc jezioro Bełdany i Guzianka Mała, pomiędzy którymi istnieje 2 metrowa różnica poziomu wody. Płynąc od północy, po przepłynięciu przez Guziankę dotrzemy do miejscowości Ruciane-Nida i jeziora Nidzkiego – jednego z najbardziej malowniczych akwenów w rejonie.

W sezonie żeglarskim przez śluzę przeprawia się nawet kilkaset jachtów i innych jednostek pływających dziennie. Korzystają z niej także statki białej floty. W trakcie rejsów turystycznych po Mazurach nasze jachty czasami przeprawiają się przez Guziankę. Sam proces śluzowania zajmuje kilkadziesiąt minut. Ponad 7-mio metrowymi wrotami śluzy – otwieranymi napędem elektrycznym – statki wpływają do komory o długości 44 metrów, mogącej pomieścić naraz nawet 20 jachtów. W szczycie sezonu zdarza się tutaj gigantyczny ruch, a na śluzowanie trzeba czekać nawet kilka godzin.

Dołącz do Szkoły Żeglarstwa PuntoVita Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Oferta żeglarska 2020 → Zarezerwuj już teraz i odbierz 15% rabatu w ofercie
FIRST MINUTE na wszystkie terminy!!!

Niestety nie wszyscy żeglarze przestrzegają zasad prawidłowego korzystania ze śluzy, co skutkuje nieraz uszkodzeniami jachtów i zawziętymi kłótniami żeglarzy. O awanturach na Guziance krąży mnóstwo opowieści. Większość żeglarzy, którzy zdołali przedrzeć się przez tłum jachtów na Guziance, nie wspomina tej przygody najlepiej.

Działająca ponad sto lat śluza nie jedno już widziała. W sierpniu 2004 roku statek białej floty uderzył w dolne wrota śluzy. 7,5 metrowe stalowe wrota wypadły z zawiasów. Zarówno statek jak i 16-tu pasażerów wyszło z opresji bez szwanku, ale połączenie Rucianego-Nida z resztą szlaku Wielkich Jezior Mazurskich zostało zablokowane. Wrota śluzy zostały zdemontowane i zabrane do naprawy w giżyckiej stoczni Żeglugi Mazurskiej – armatora pechowego statku. W międzyczasie jachty przenoszone były pojedynczo przy pomocy dźwigu.

Na wyprawę przez Guziankę i na jezioro Nidzkie najlepiej wybrać się pod koniec sierpnia lub we wrześniu – ruch jest mniejszy a przeprawa bezpieczniejsza. „Wyprawa na Kraniec Świata” to rejs dla koneserów.

Ku wrotom Mazur – śluza Karwik

ku wrotom mazur - śluza karwikZbudowana w latach 1845-1949 śluza Karwik leży na południe od jeziora Śniardwy, za zatoką Seksty. Umożliwia przedostanie się na jezioro Roś. Różnicę poziomu wody pomiędzy tymi jeziorami, wynoszącą około 1 metr, pomaga też regulować jaz znajdujący się w pobliżu śluzy. Długość śluzy wynosi 45 metrów, a szerokość otwieranego elektrycznie wejścia 7,5 metra. Statki białej flot od lat już tędy nie pływają.

Śluza ulokowana jest na Kanale Jeglińskim – najdłuższym czynnym kanale Wielkich Jezior Mazurskich, zbudowanym w tym samym czasie co śluza. Ponad pięcio-kilometrowy kanał jest dość płytki i nieco zarośnięty roślinnością wodną, ale bardzo malowniczy.

Śluza Karwik nie jest tak bardzo uczęszczana jak Guzianka, jednak również stanowi bardzo ważny element komunikacyjny na mazurskich wodach. Połączenie jeziora Roś z resztą Jezior Mazurskich miało niegdyś kluczowe znaczenie dla rozwoju żeglarstwa na Mazurach. Z jeziora Roś – nazywanego też czasem Warszawskim – wypływa rzeka Pisa, którą niegdyś przeprowadzano jachty pomiędzy Mazurami a Zalewem Zegrzyńskim pod Warszawą (!).

Żeglarze rzadko dziś płyną tym pięknym szlakiem na Mazury. Przyczyny są proste. Doga z Jeziora Zegrzyńskiego do Piszu trwa minimum cztery dni. Narew i Pisa, którymi prowadzi szlak, to dzikie, trudne do pokonania nieuregulowane rzeki.

Miasto Pisz – leżące na początku tego szlaku – było więc niegdyś prawdziwym wrotami Mazur dla żeglarzy przybywających z centralnej Polski. Jezioro Roś, dla nas jedno z najbardziej odległych, było wtedy pierwszym na Szlaku. Jest to jedno z piękniejszych jezior na Mazurach o krystalicznie czystej wodzie i fantazyjnych kształtach linii brzegowej. W szczecie sezonu, gdy na innych jeziorach jest tłok, na tym 23-kilometrowym jeziorze zobaczymy na raz najwyżej kilkanaście jachtów. Żeglarska wyprawa ku „Wrotom Mazur” musi jeszcze trochę poczekać…

Na nieznane wody przez śluzę Przerwanki

na nieznane wody przez śluzę przerwankiLeży we wsi Przerwanki na rzece Sapinie, w pobliżu jeziora Gołdopiwo. Jest to niewielka, zbudowana z cegły śluza o długości 25 metrów i szerokość 4 metrów. Różnica poziomów wód wynosi ok. 1 metr. Zbudowano ją w 1910 roku w trakcie prac nad Kanałem Mazurskim – miała za zadanie regulować poziom wody w północnej części Mazur podczas budowy Kanału Mazurskiego (mającego swój początek na Jeziorze Mamry).

Kanału nigdy nie ukończono, ale śluza Przerwanki działa wciąż bardzo sprawnie. Drewniane wrota otwierane są mechanizmem napędzanym ręcznie, a – jak twierdzą śmiałkowie, którzy przebyli szlak Sapiny – prośbą o otwarcie jest uderzenie w gong zawieszony przy śluzie.

Przeżyj najlepsze wakacje 2020! Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Zobacz ofertę → Zarezerwuj już teraz i odbierz 15% rabatu w ofercie
FIRST MINUTE na wszystkie terminy!!!

Przerwanki jest jedyną w Polsce śluzą funkcjonującą na rzece niemającej statusu drogi wodnej najniższej nawet klasy. Rzeka Sapina jest jedynie szlakiem żeglarskim, kończącym się na jeziorze Gołdopiwo (dalej jest szlakiem tylko kajakowym). Szlakiem Sapiny są w stanie przepłynąć tylko łodzie o zanurzeniu nie większym niż 0,5 m.

Dodatkowo szlak ten objęty jest zakazem używania silników spalinowych. Dlatego ta oddalona o ponad 20 kilometrów od pozostałych jezior śluza jest najrzadziej uczęszczana ze wszystkich – podobno przepływa tędy tylko kilka jachtów rocznie.

Szlak Sapiny jest inny niż wszystkie na Maurach. Nie zaznamy tutaj typowo żeglarskich przygód. Wąska, zarośnięta rzeka ma rzadko spotykany urok i wymaga nie lada wysiłku. Tutaj z trudem zdobywa się każdy kolejny metr. Kamieniste płycizny, zatopione pnie drzew, muł i wodorosty to tylko niektóre z kłopotów jakie czekają na nas na trasie Sapiny do jeziora Gołdapiwo.

Może kiedyś wybierzemy się na wyprawę Szlakiem Sapiny, ale czasu nie mamy zbyt wiele bo jachtów, tak małych by przedostać się przez ten tajemniczy szlak jest na Mazurach coraz mniej!

Gdzie jest trzecia śluza na Mazurach?
5 (100%) 57 votes

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Justyna Stępka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Szkoła Żeglarstwa – PuntoVita mgr Justyna Stępka, dane kontaktowe: https://puntovita.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.