Blog żeglarski PuntoVita - Poradnik dla każdego żeglarza

Witamy na blogu Szkoły Żeglarstwa PuntoVita!

Blog został stworzony, aby przybliżyć Wam specyfikę żeglarstwa, jachtingu we wszystkich odmianach oraz zachęcić do jego uprawiania. Na łamach bloga żeglarskiego przeczytacie porady i artykuły jak rozpocząć swoją przygodę z żaglami? Posiądziesz niezbędą wiedzę, aby zdobyć uprawnienia do prowadzenia jachtu, spełnić swoje marzenia związane z rejsami w dalekie strony, czy startem w regatach. Zapoznacie się także z kulturą żeglarską.

Serdecznie zapraszamy do śledzenia naszych porad, artykułów żeglarskich i czytania bloga.

grecja rejs po wyspach

Słoneczna Grecja. Rejs po Wyspach Sarońskich po raz pierwszy!

W 2021 roku już od kwietnia nasza żeglarska wyprawa uda się do malowniczego i słonecznego kraju, jakim jest Grecja. Rejs po Wyspach Sarońskich będzie gwarantem wielu przygód. Najpopularniejsza trasa żeglarskiego rejsu rozpoczynająca się w Atenach – bardzo dobra na początek żeglarskiej przygody z Grecją. Jest to jeden z najcieplejszych rejonów kraju, dlatego warto wybrać się tam poza ścisłym sezonem, aby uniknąć największych upałów i bez problemu znaleźć miejsce w często zatłoczonych greckich portach. Pogoda pozwala wybrać się na udany tygodniowy rejs w Grecji już od początku kwietnia.

czytaj dalej

Print Friendly, PDF & Email
Sternik Motorowodny – uprawnienia

Czy warto robić patenty motorowodne?

Nie wszyscy żeglarze są przekonani do sportów motorowodnych i odwrotnie – motorowodniacy nie zawsze doceniają pływanie pod żaglami. Dziwne antagonizmy pomiędzy żeglarzami a motorowodniakami znikają jednak zupełnie, kiedy za sterami jednostki stanie ktoś, kto ma zarówno patent żeglarski jak i motorowodny. Co może dać żeglarzom patent sternika motorowodnego? Dlaczego warto zrobić kurs motorowodny? Powodów jest przynajmniej kilka.

czytaj dalej

Print Friendly, PDF & Email
Polska bandera - czym różni się od flagi?

Polska bandera – czym różni się od flagi?

Nie każda flaga na statku jest banderą, a bandera to nie koniecznie to samo, co flaga państwa. W Polsce stosuje się kilka bander w zależności od charakteru statku, w tym trzy bandery żeglarskie. Banderę noszą statki handlowe, wojenne a także jachty przynależące do uprzywilejowanych organizacji i klubów żeglarskich. To podstawy Etykiety Flagowej.

czytaj dalej

Print Friendly, PDF & Email

Pierwsze kobiety w polskim żeglarstwie

Pod koniec listopada 1934 r. odbył się chrzest S/Y „Grażyna” – pierwszego żeńskiego jachtu pełnomorskiego. Było to wówczas wydarzenie przełomowe, ponieważ był to jacht z całkowicie żeńską załogą, dowodzony przez Jadwigę Wolff-Neugebauer, która w 1933 roku jako pierwsza Polka otrzymała patent kapitana. Następnie za sterem S/Y „Grażyna” stanęła Jadwiga Skąpska-Truscoe, należąca do legendarnego Hufca Syberyjskiego(1). W tym artykule opowiemy Wam o dziejach pierwszych Polek, które zmieniły oblicze polskiego jachtingu oraz ich flagowego jachtu. Cała historia zaczyna się w 1918 roku, jeszcze nie w Polsce lecz w… odległym o ponad 7 tysięcy kilometrów Władywostoku!

czytaj dalej

Print Friendly, PDF & Email
Narodziny polskiego żeglarstwa morskiego

Narodziny polskiego żeglarstwa morskiego

Nie każdy żeglarz wie – choć powinien – jakie były początki polskiego żeglarstwa morskiego. Otóż, historia ta rozpoczyna się jeszcze przed odzyskaniem niepodległości i to wcale nie na Bałtyku. Pierwsi adepci sztuki żeglarskiej, czyli pływania pod żaglami dla czystej przyjemności lub sportu, szkolili się na wodach Zatoki Amurskiej, w oddalonym o tysiące kilometrów od polskiego wybrzeża Władywostoku. W tym artykule w kilku słowach opiszemy początki polskiego żeglarstwa, które każdy żeglarz znać powinien.

czytaj dalej

Print Friendly, PDF & Email