Życie na pokładzie jachtu
Zawsze pierwszy wieczór na jachcie poświęcamy na zakwaterowanie się i zapoznanie z jachtem. Kapitan pokazuje działanie wszystkich instalacji jachtowych: m.in. kuchni, pryszniców i toalet, które na jachcie działają nieco inaczej niż w domach na lądzie. Z portu wypływamy następnego dnia rano i po kilku godzinach żeglugi wzdłuż wybrzeża dopływamy do kolejnego portu. Staramy się, aby pierwszy odcinek nie był długi i zbyt męczący, aby dać załodze czas na zaadaptowanie się do warunków morskich.
Żegluga w kolejnych dniach pomiędzy wyspami będzie trwać dłużej: 10 do 14 godzin – w zależności od kierunku i siły wiatru. Planujemy odwiedzić w ten sposób trzy lub cztery wyspy. Fragmenty trasy pokonamy w nocy. Po każdym dłuższym odcinku drogi (przelocie) przewidziano jeden dzień postoju w porcie na odpoczynek, zwiedzanie i uzupełnienie zaopatrzenia.
W trakcie żeglugi można korzystać z jachtowej toalety oraz kuchni, ale główne posiłki planujemy przygotowywać w trakcie postoju w portach. Tam też mamy dostęp do darmowych pryszniców.
Podział na wachty
Załoga na rejsie morskim zawsze jest podzielona w tradycyjne 2-osobowe wachty. Codziennie dwie osoby mają do wypełnienia przydzielone obowiązki. Zwykle dzielimy załogę na trzy wachty. Wachta kambuzowa odpowiada za przygotowywanie posiłków dla całej załogi przez cały dzień. Kolejne dwie osoby odpowiadają za mycie naczyń i klar kambuza (kuchni). Wachta pokładowa dba o porządek na pokładzie i uzupełnianie wody podczas postoju.
Wachty nawigacyjne – czyli czuwanie i praca przy żaglach na pokładzie podczas żeglugi – praktykujemy podczas nocnych odcinków żeglugi. W ciągu dnia, zwykle nie jest to potrzebne i wszyscy cieszą się żeglugą według własnego uznania: w kokpicie, za sterem lub z książką w ręku na swojej koi.
Praca załogi na pokładzie podczas postoju. Klar jachtu musi być wykonany po przypłynięciu, zanim wyruszymy na zwiedzanie wyspy.
Nieprzewidziane sytuacje i usterki
Nasze rejsy przygotowujemy zawsze z największą starannością od samego początku do końca. Już na etapie tworzenia oferty staramy się przedstawić nasze wyprawy w jak najbardziej czytelny i obrazowy sposób, aby nawet osoby, które nigdy nie pływały, wiedziały czego mogą spodziewać się na rejsie.
Bardzo dużą uwagę przykładamy właśnie do przygotowania naszych uczestników do rejsu. Na pokładzie podczas żeglugi nie uznajemy żadnych kompromisów w kwestii przestrzegania zasad bezpieczeństwa i dbałości o załogę. Nasze rejsy są też dokładnie przygotowane pod względem logistycznym, doboru trasy oraz wykorzystania czasu wolnego na lądzie.
Piszemy o tym w działach:
- Bezpieczeństwo na rejsie dla młodzieży po Wyspach Kanaryjskich
- Trasa rejsu po Wyspach Kanaryjskich
- Atrakcje na rejsie po Wyspach Kanaryjskich
Jednak w trakcie rejsów występują czynniki, których nie da się zaplanować lub przewidzieć. Żeglarstwo – zgodnie ze swoja naturą – często polega na manewrowaniu pomiędzy czynnikami, na które nie mamy wpływu. Do tych czynników należą przede wszystkim pogoda i usterki techniczne.
Żeglowanie po Wyspach Kanaryjskich
Prognozy pogody i znajomość lokalnych warunków na akwenie to jeden z podstawowych warunków bezpiecznego pływania po Kanarach. Piszemy o tym więcej w dziale Bezpieczeństwo. Jakkolwiek mamy wpływ na przygotowanie się do spodziewanych warunków pogodowych lub ewentualnie możemy podjąć decyzję o pozostaniu danego dnia w porcie, tak nie mamy wpływu na kierunek i siłę wiatru. Te dwa czynniki mogą uniemożliwić nam realizację zaplanowanej trasy i jest to w żeglarstwie turystycznym (i każdym innym) zjawisko normalne, że często to pogoda dyktuje jak ostatecznie będzie wyglądała trasa rejs.
Podczas rejsu uczestnicy wykonują wszystkie czynności na pokładzie – od buchtowania lin po obsługę żagli
Usterki na jachtach
Żeglowanie to sport mocno techniczny. Jacht morski składa się z tysięcy elementów, które podczas żeglugi poddawane są znaczącym siłą i pracują pod znacznym obciążeniem. Usterki – mniejsze lub większe – są naturalną konsekwencją tego, że jacht pływa. Jedynym miejscem, gdzie jest zupełnie bezpieczny, jest port, ale przecież nie po to je stworzono, by stał w porcie… Nawet w toku zupełnie prawidłowej eksploatacji w dobrych warunkach pogodowych, różne elementy jachtu ulegają czasem zużyciu czy awarii – jest to zupełnie normalne i trzeba brać na to poprawkę, że trasa lub plan rejsu może ulec zmianie z przyczyn technicznych.
Podsumowując, nawet najlepsze przygotowanie przed rejsem nie zagwarantuje nam, że plan naszego rejsu nie zostanie zmieniony ze względu na czynniki pogodowe lub techniczne. Ważne, aby wsiadając na jacht, zdawać sobie z tego sprawę, że są to normalne elementy żeglarskiej podróży.
Jeśli chcesz zobaczyć, jak dokładnie wygląda życie na pokładzie podczas rejsu dla młodzieży koniecznie zajrzyj: Galeria zdjęć rejsów żeglarskich z Wysp Kanaryjskich
Wyspy Kanaryjskie – Wrota Atlantyku – to najlepsze miejsce by rozpocząć przygodę z żeglarstwem morskim i zdobyć bezcenny staż morski na nowoczesnym jachcie. Zapraszamy do spędzenia ferii zimowych w zupełnie innym klimacie!
Dowiedz się więcej: