Jacht Tango 780

Jacht Tango 780. Mazurski klasyk, którym pływaliśmy w poprzedniej dekadzie

Jachty Tango 780 i Tango 730 królowały na Mazurach jakieś 10 lat temu. Nie zapewniały zbyt komfortowych warunków pobytu, lecz miały wiele zalet, których współczesne jachty mogłyby im pozazdrościć. Na takich jachtach szkoliliśmy na patent żeglarski w latach 2009 – 2013. Później pojawiły się Twistery 800, a w kolejnych latach Antile, które otwarły już zupełnie inny rozdział w historii żeglarstwa turystycznego. W tym artykule przedstawimy Wam dawnego króla Mazur – Tango 780.

jacht tango fotografia z 2009 r

Deja Vu – pierwszy jacht PuntoVita – Tango 730 (fot. 2009 r.)

W galerii rejsów z roku 2009 znajdziecie najstarsze zdjęcia uwieczniające nasze pierwsze kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie na Mazurach. Dla naszej szkoły żeglarstwa był to pierwszy sezon działalności na Mazurach. Pierwsi nasi kursanci zdali wtedy egzamin na patent żeglarski.

Dołącz do Szkoły Żeglarstwa PuntoVita Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Oferta żeglarska 2020 → Zarezerwuj już teraz!

Dlaczego Tango 780 królowało na Mazurach przez tak wiele lat?

Połączenie stosunkowo dobrych warunków mieszkaniowych z bardzo dobrymi właściwościami nautycznymi – oto przyczyna sukcesu tego jachtu, zaprojektowanego pod koniec lat ’80 XX wieku przez Andrzeja Skrzata, jednego z najbardziej znanych polskich projektantów jachtowych. „Komfortowe warunki pobytu załogi” i „doskonałe właściwości nautyczne” to te bardzo ogólne cechy jachtu, które widnieją w opisach wielu mazurskich jachtów, szczególnie na stronach firm czarterowych. Jednak tak naprawdę połączenie to jest bardzo trudne do osiągnięcia, a kompromisy w tym zakresie są raczej nierówne – obecnie jachty budowane są bardziej z myślą o warunkach mieszkania. W istocie sukcesu projektu Andrzeja Skrzta jeszcze nikt nie powtórzył.

Jachty z serii Tango pojawiły się na polskich wodach na początku lat ’90 i przez dwadzieścia kolejnych lat całkowicie je zdominowały. Dawały zdecydowanie lepsze warunki mieszkaniowe niż np. Nasch (6,15 m, 18 m²) czy Orion (5,93 m, 14-17 m²) jednocześnie zachowując doskonałe właściwości nautyczne. Zaprojektowane w 1988 roku Tango 780 Sport (1,8 tony, grot 18 m2, fok 10 m2) był to jacht jachtem jak na ówczesne standardy bardzo komfortowy i niezwykle szybki, a przede wszystkim ogromny jak na polskie śródlądzie. Jacht ten określano jako turystyczno-regatowy.

Inne modele jachtu Tango

Tango 780 Family (1,95 tony, grot 14 m2, fok 8,5 m2) to “rodzinna wersja” najpopularniejszego niegdyś jachtu. Było nieco cięższe (o 150 kg) i miało wyraźnie mniejszą powierzchnię żagli (łącznie 22,5 m2, czyli ok. 20% mniej niż wersja Sport). Jak wszystkie modele Family charakteryzowało się zamkniętą rufą typu retrouse, zapewniającą bezpieczeństwo dla najmłodszych członków załogi. W najwyższym punkcie wysokość w kabinie osiąga 185 cm, czyli 25 cm więcej niż w wersji Sport. Wnętrze tego modelu było najbardziej zbliżone do współczesnych, jednak pawężowa rufa nie przyjęła się – model ten nigdy nie zbliży się swoja popularnością do Tanga 780 Sport.

tango 780 szkice

Poglądowe szkice jachtów Tango 780 Sport i 780 Family

Tango 720 Family (1,3 tony, 28 m2) – zaprojektowane w 1987 r. jako pierwsze z serii. Pomimo pawęży w kokpicie mogło swobodnie przebywać pięciu żeglarzy. Tango 730 – zaprojektowane w tym samym roku co „siedemset dwudziestka” – różniło się od poprzedniczki tylko otwartą rufą, miało bardziej regatowy charakter. Oba jachty miały identyczną wagę i powierzchnię żagli oraz nie miały koi rufowej.

Oprócz wymienionych wyżej powstały też większe konstrukcje o nazwie Tango, takie jak np. Tango 30 (2003 r.) i Tango 33 (2008 r.), ale to już zupełnie inna epoka.

Zalety jachtu Tango 780

Jachty te są lekkie i płytko zanurzone, mając przy tym stosunkowo dużą powierzchnię żagli – na tych jachtach można wykorzystać każdy, nawet najmniejszy podmuch wiatru. Jest to szczególnie cenne na wąskich akwenach, gdzie wiatr odbija się od zalesionych brzegów lub na jeziorach objętych zakazem ruchu na silniku.

Płytkie zanurzenie pozwala dopłynąć praktycznie do każdego brzegu – strandowanie tymi jachtami jest bardzo łatwe, a przy odrobinie determinacji można stanąć tak, aby schodzić z kokpitu na ląd suchą stopą.

Jachty te są bardzo łatwe w obsłudze i prowadzeniu. Zacumowanie w porcie jest znacznie łatwiejsze niż na dużym jachcie z wysoką burtą, szczególnie, gdy trzeba manewrować z podniesionymi płetwami w płytkim porcie – Tango jest tutaj bezkonkurencyjne. Na żaglach należy uważać – jacht ten łatwo wchodzi w przechył i wymaga czujności. Żegluga może przynosić sporo radości, pod warunkiem, że wiemy, co robimy z żaglami.

Parametry techniczne jachtu Tango 780 Sport:

  • długość kadłuba: 780 cm
  • szerokość maksymalna: 270 cm
  • zanurzenie minimalne: 30 cm
  • zanurzenie maksymalne: 145 cm
  • waga całkowita: 1,8 tony (w tym balast 0,3)
  • liczba koi:    4-6
  • maksymalna liczba załogi: 6
  • powierzchnia żagli: 28 m2 (grot 18 + fok 10 m2)

jachty tango 780

2013 r.: szkolenie żeglarskie na klasycznym Tango 780 Sport – zobacz jak szkoliliśmy na patent żeglarski w galerii rejsów z 2013 roku.

Być może nie wzbudzimy okrzyków zachwytu cumując Tangiem 780 w Sztynorcie lub Wiosce Żeglarskiej w Mikołajkach, ale jeśli chcemy wyruszyć na wyprawę w dzikie rejony mazurskiego szlaku – a są jeszcze takie – to jest to jacht idealny. Właśnie takimi jachtami popłyniemy na Ekspedycję „Na Nieznanych Wodach” na jeziorze Nidzkim, gdzie jachty cumują głównie na dzikich bindugach.

Dowiedz się czym są rejsy typu „mazurskie ekspedycje”?

Przeżyj najlepsze wakacje 2020! Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Zobacz ofertę → Zarezerwuj już teraz!

Życie na pokładzie Tanga…

Życie na pokładzie takiego jachtu jest niewątpliwą przygodą… W latach 2009 – 2013 prowadziliśmy szkolenia żeglarskie na takich jachtach. Dziś wydaje się to nieco karkołomne (jak my mieściliśmy tam 6 osób?!), ale samo szkolenie żeglarskie na takich jachtach miało sporo plusów. Były one łatwiejsze, lżejsze, bardziej „poręczne” dla osób, które zaczynały swoją przygodę z żaglami. Dziś szkolenia prowadzi się na jachtach większych, ponieważ takie są obecnie standardem – również w czarterze – więc szkoli się ludzi na tym, na czym mają pływać.

żeglarze na jachcie tango 780

2009 r.: Węgorzewo – jeden z pierwszych rejsów PuntoVity.

Co do zabudowy wnętrza jachtu Tango – nigdy nie widzieliśmy dwóch takich samych, jednak z całą pewnością można powiedzieć, że każde jest ciasne, ale przytulne. Formalnie jacht przewidziano dla 6 osób. Podwójna koja dziobowa, podwójna koja na jednej z burt i dwie pojedyncze – na drugiej burcie oraz hundkoja na rufie. Prawdę mówiąc jacht jest dobry dla 4 osób. Wysokość w mesie wynosi maksymalnie 1,7 metra, ale jest tak tylko w najwyższej części przy zejściówce – generalnie wewnątrz jachtu nie pospacerujemy.

Na Tangu 780 mamy standardowy kingston, który zwykle pełni funkcję szafy, natomiast 730-tki zwykle nie mają tego wynalazku na pokładzie. Stan kambuza i instalacji wodnej oraz ogólny stan wnętrza zależy nie tylko od rocznika konkretnego modelu – czasem te starsze są lepiej utrzymane niż nowsze. Prywatni armatorzy i małe firmy czarterowe dysponujące kilkoma jachtami posiadają często Tanga w dobrym stanie. Na jednym z naszych rejsów płynęliśmy kiedyś wyczarterowanym od prywatnego armatora Tangiem 780 wyposażonym w ogrzewanie webasto oraz wbudowany, podświetlany kompas!

wnetrze tango 780

2010 r.: 2 tygodnie szkolenia w 6 osób na pokładzie 780-tki! To były czasy!

Król Mazur wraca na szlak – Ekspedycja Nidzkie 2020

Tango 780, dziś już nieco archaiczne, nie jest wyłącznie reliktem minionej epoki. Wciąż bowiem istnieją zakątki żeglarskiego szlaku, w których takie jachty są niezastąpione. Kto zamierza dotrzeć w najdalsze zakątki Jeziora Nidzkiego, powinien płynąć właśnie Tangiem, dlatego na najbliższą Ekspedycję Nidzkie zabierze nas właśnie Król Mazur minionej ery! Szykujcie się na żeglarską podróż w czasie!

Zobacz: Ekspedycja Nidzkie 2020 – rejs na dzikie południe Mazur
Termin: 23.08 – 29.08.2020 

Film żeglarski – Ekspedycja Jezioro Nidzkie 2020 – zapraszamy:

Zobacz film na YouTube

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Justyna Stępka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Szkoła Żeglarstwa – PuntoVita mgr Justyna Stępka, dane kontaktowe: https://puntovita.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.