gomera wyspy kanaryjskie

Trasa rejsu po Wyspach Kanaryjskich

Rejs po Wyspach Kanaryjskich może być niesamowitą przygodą – jest to jeden z najlepszych akwenów do uprawiania żeglarstwa morskiego, do którego możemy stosunkowo łato się dostać.

Archipelag jest bardzo popularny wśród żeglarzy i doskonale przygotowany do obsługi rzeszy wodniaków co roku licznie odwiedzających wyspy. Nie brakuje tutaj kotwicowisk i pięknych marin z doskonałą infrastrukturą. Mamy więc mnóstwo możliwości wyboru trasy rejsu.

Skąd najlepiej zacząć rejs na Wyspach Kanaryjskich?

Główną wyspą archipelagu jest Teneryfa, na której leży stolica Santa Cruz de Tenerife. Na wyspie znajdują się dwa lotniska międzynarodowe – w stolicy oraz na południu wyspy w San Miguel. Jednak wiele lotów z Europy zmierza na sąsiednią wyspę Gran Canaria, która ulokowana jest w centrum archipelagu.

Zaczynając rejs z Gran Canarii mamy wybór generalnego kierunku rejsu: na wschód lub na zachód.

Na pierwszy raz proponujemy trasę na zachód, ze względu na większą liczbę portów i mniejsze odległości pomiędzy wyspami. Zaczynamy, więc w marinie Pasito Blanco na południu Gran Canarii.

Pasito Blanco

Marina Pasito Blanco na południowym wybrzeżu Gran Canarii jest dużym portem z doskonałym zapleczem. Znajdziemy tu stację benzynową, sklep, kawiarnię na krańcu najdalszej kei. Marina jest oddalona od najbliższego miasta kilka kilometrów, panuje tu niewielki ruch i sympatyczny, spokojny klimat – idealne miejsce na początek rejsu po Wyspach Kanaryjskich!

Gdzie popłynąć na Wyspach Kanaryjskich?

Z Pasito Blanco najlepiej płynąć na zachód. Już kilka mil w tym kierunku leży kolejna marina, a kawałek dalej Puerto de Mogan – przepiękny port, który proponujemy jednak zostawić sobie na koniec.

Jako że z Gran Canarii będziemy zmierzali dalej na Teneryfę, warto na początek zająć dobrą pozycję do przelotu. Przed opuszczeniem wyspy trzeba koniecznie zapoznać się z lokalnymi warunkami pogodowymi, które w znacznej mierze dyktują kierunek żeglugi. Wystarczy bowiem oddalić się kilka mil od brzegu wyspy, aby przekonać się, na czym polega główna żeglarska atrakcja Wysp Kanaryjskich – strefy akceleracji.

mapa wyspy kanaryjskie

Strefy akceleracji wiatru – Acceleration Zones – leżą na południowym krańcu każdej z wysp. W strefie można spodziewać się wzrostu siły wiatru przynajmniej o dwa stopnie Beauforta. Przepłynięcie z wyspy na wyspę wymaga zawsze pokonania przynajmniej jednej takiej strefy.

Jeśli wypływamy z Gran Canarii na zachód, możemy zmierzać na południowy lub północny kraniec Teneryfy. Tutaj przedstawiamy wariant trasy, która prowadzi najpierw na północ aż do ostatniej wyspy La Palma, a powrót przebiega południową stroną wysp. W ten sposób trasa nie prowadzi w tę i z powrotem, lecz zamyka się piękną pętlę wokół zachodnich wysp.

Aby tego dokonać, proponujemy najpierw popłynąć wzdłuż wybrzeża Gran Canarii na jej północno – zachodni kraniec do Puerto de Las Nieves – 35 Mm od mariny początkowej. Żegluga w strefie przybrzeżnej, gdzie siła wiatru zwykle nie przekracza 3-4°B, potrwa kilka godzin.

Do niewielkiej zatoki, leżącej na północno-zachodnim brzegu Gran Canarii, dotrzemy wówczas wieczorem. Będziemy w tym miejscu stali na kotwicy, a na ląd dotrzemy za pomocą pontonu – jest to dobra okazja, aby na początku rejsu przećwiczyć z załogą desant na ląd za pomocą dinghy’ego, co może się jeszcze przydać.

ponton wyspy kanaryjskie

Trasa rejsu żeglarskiego na Wyspach Kanaryjskich

Z Puerto de Las Nieves mamy doskonałą pozycję do przelotu do Santa Cruz de Tenerife (40 Mm). Dzięki naszemu położeniu na północy Gran Canarii, powinniśmy dotrzeć na Teneryfę w ciągu 12-14 godzin żeglugi pełnym bejdewindem. Miniemy w tym czasie dwie strefy akceleracji, w których siła wiatru wzrasta o kolejne 2-3°B.

Oczywiście Santa Cruz – stolica wysp – jest świetnym miejscem na przynajmniej jeden dzień postoju, ale o atrakcjach na Wyspach Kanaryjskich innym razem – tutaj skupimy się wyłącznie na trasie rejsu, wspomnimy tylko o wycieczce Wulkan El Teide, na którą zdecydowanie warto poświęcić cały dzień.

Kolejny odcinek – z Santa Cruz de Tenerife na północny-zachód – jest jednym z najciekawszych na całej trasie. Musimy bowiem opłynąć północno-wschodni kraniec Teneryfy, na którym leży zalesiony park narodowy Rural de Anaga Park.

Będziemy płynęli zapewne jakiś czas zupełnie pod wiatr. Gdy miniemy kraniec wyspy i skierujemy się na zachód, należy bacznie obserwować mapy (nie tylko GPS!) oraz akwen dookoła – północne skaliste wybrzeża od tysięcy lat smagane silnym wiatrem i falami są bardzo postrzępione. Zobaczymy tu skały oderwane od wyspy sięgające daleko w głąb morza – należy ominąć je w bezpiecznej odległości.

żeglowanie wyspy kanaryjskie

Po ok. 55 Mm żeglugi dotrzemy do Garachico, niewielkiej i jedynej mariny na północy Teneryfy. Nie znajdziemy tu absolutnie nic poza kejami i potężnym falochronem chroniącym port przed północnym wiatrem. Jednak będzie to doskonała lokalizacja do rozpoczęcia kolejnego etapu. W Garachico nie ma sklepu, a sanitariaty pozostawiają sporo do życzenia. Rekompensuje to natomiast symboliczna opłata portowa w wysokości 7 euro.

garachico falochron

Kolejny odcinek – przelot na La Palmę (65 Mm) – będzie to prawdopodobnie najdłuższy odcinek, jaki pokonamy w trakcie rejsu. Trudno przewidzieć ile czasu zajmie przepłynięcie 65 Mm dzielące wyspy. Można spodziewać się, że w tym miejscu będzie nam sprzyjał północno-wschodni wiatr oraz delfiny, które całymi stadami podpływają do jachtu!

Santa Cruz de la Palma jest niezwykle sympatycznym portem, w którym bez trudu znajdziemy dogodne miejsce do zacumowania. Sama La Palma zwana czasami „La Islaverde” – „Zielona wyspa” lub „Isla Bonita” – przez wielu uważa jest za najładniejszą z Wysp Kanaryjskich. Szczególnie doceniają ją miłośnicy trekkingu i pieszych wypraw, których przyciąga park narodowy Caldera De Taburiente ukryty w wygasłym kraterze.

Po postoju na La Palmie trasa układa się jakby sama. Dalej, jeśli tylko nie planujemy uciekać za ocean, możemy płynąć już tylko w kierunku powrotnym, czyli obrać kurs na La Gomerę (55 Mm). Ten odcinek będziemy płynęli już z wiatrem, co oznacza, że do wyspy dotrzemy w ciągu około 10 godzin. Warto rozważyć pokonanie części drogi na Gomerę w nocy, aby mieć więcej czasu na zwiedzanie wyspy.

gomera wyspy kanaryjskie

San Sebastián de la Gomera oferuje niewielki, ale przytulny port, w którego pobliżu znajdziemy prawdziwy targ pełen świeżych wyspiarskich specjałów. Warto wiedzieć, że w głębi wyspy ukryty jest ogromny las wawrzynowy – fantastyczna zielona dżungla pełna endemicznych gatunków roślin i zwierząt– świat sprzed 20 milionów lat.

Przelot z La Gomery na Teneryfę – tym razem na jej południowym krańcu w marinie San Miguel – będzie najkrótszym odcinkiem pomiędzy wyspami w trakcie rejsu: jedynie 30 Mm. Nie warto przedłużać postoju w tym miejscu.

Na ostatnim odcinku pomiędzy wyspami – przelot z Teneryfy na Gran Canarię (50 Mm) – ponownie będziemy mieli do pokonania dwie strefy akceleracji wiatru. Można jednak spodziewać się pełniejszego kursu i dużej szybkości na tym odcinku oraz ponownego spotkania z delfinami!

Przy dobrych warunkach powinniśmy dotrzeć do Puerto de Mogan w ciągu 10 godzin. Wąskie uliczki starego miasteczka portowego przepełnione barwnymi kwiatami, czynią z Puerto de Mogan jedną z najpiękniejszych miejscowości na Wyspach Kanaryjskich. Znajdziemy tu także wspaniały punkt widokowy, ogromną plażę i niezliczone restauracje.

puerto de mogan wyspy kanaryjskie

Ostatni odcinek to około 10 Mm rekreacyjnej żeglugi w przybrzeżnej strefie z Puerto de Mogan do naszego portu macierzystego w Pasito Blanco.

Rejs żeglarski po Wyspach Kanaryjskich

W trakcie rejsu po Wyspach Kanaryjskich, żeglując z Gran Canarii na zachód, można odwiedzić cztery z siedmiu wysp archipelagu: Gran Canarię, Teneryfę, La Palmę i Gomerę. Zaproponowana trasa rejsu jest orientacyjna i może ulec zmianie ze względu na warunki atmosferyczne, preferencje załogi lub nieprzewidziane zdarzenia, dlatego w razie niespodzianek na rejsie po Wyspach Kanaryjskich, zawsze należy mieć plan awaryjny.

Trasa rejsu na Wyspach Kanaryjskich może dość łatwo być zmieniana – jest tam dużo portów i mamy możliwość modyfikowania tras. Niewątpliwie Wyspy Kanaryjskie stanową akwen bardzo atrakcyjny żeglarsko i świetnie przygotowany do obsługi żeglarzy. Więcej informacji o portach jachtowych na Wyspach Kanaryjskich można znaleźć na stronie Puertos Canarios: https://puertoscanarios.es/en/ports/

My wrócimy na Kanary w czasie polskiej zimy – pogoda na Wyspach Kanaryjskich w styczniu przypomina wczesne lato w Polsce – temperatury podobnie jak u nas w czerwcu. Na rejs zapraszamy młodzież szkolną w wieku 14-18 lat w trakcie ferii zimowych w 2021 roku.
Wyspy Kanaryjskie to jeden z najciekawszych rejonów, w jakich można rozpocząć przygodę z żeglarstwem morskim – nowoczesne jachty, duże porty i doskonała pogoda. Oto Wrota Atlantyku!

2 Terminy:

  • 16 stycznia – 30 stycznia 2021 r. – 15 dni
    (ferie zimowe – województwa: dolnośląskie, mazowieckie, opolskie, zachodniopomorskie)
  • 30 stycznia  – 13 lutego 2021 r. – 15 dni
    (ferie zimowe – województwa: lubelskie, łódzkie, podkarpackie, pomorskie, śląskie)

Więcej informacji na stronie: Rejs Wyspy Kanaryjskie 2021 dla młodzieży.

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Justyna Stępka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Szkoła Żeglarstwa – PuntoVita mgr Justyna Stępka, dane kontaktowe: https://puntovita.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.