Trasa rejsu po Wyspach Kanaryjskich
Rejs po Wyspach Kanaryjskich może być niesamowitą przygodą – jest to jeden z najlepszych akwenów do uprawiania żeglarstwa morskiego, do którego możemy stosunkowo łato się dostać.
Archipelag jest bardzo popularny wśród żeglarzy i doskonale przygotowany do obsługi rzeszy wodniaków co roku licznie odwiedzających wyspy. Nie brakuje tutaj kotwicowisk i pięknych marin z doskonałą infrastrukturą. Mamy więc mnóstwo możliwości wyboru trasy rejsu.
Spis treści
Skąd najlepiej zacząć rejs na Wyspach Kanaryjskich?
Główną wyspą archipelagu jest Teneryfa, na której leży stolica Santa Cruz de Tenerife. Na wyspie znajdują się dwa lotniska międzynarodowe – w stolicy oraz na południu wyspy w San Miguel. Mamy więc dwie możliwe lokalizacje przylotu na Teneryfę.
- Port lotniczy Aeropuerto de Tenerife Norte (teneryfa północ – TFB) – położony w stolicy Santa Cruz de Tenerife
- Port lotniczy Aeropuerto de Tenerife Sur (teneryfa południe – TFS) – położne w pobliżu miast Granadilla i San Miguel de Abona.
Z każdego lotniska znajdziemy szybkie, wygodne i tanie autobusy do praktycznie każdego punktu na wyspie. Dlatego niezależnie od lotniska, na którym wylądujemy możemy łatwo dotrzeć do naszej mariny startowej. To skąd zaczniemy rejs po Wyspach kanaryjskich, zleży od dostępności jachtów w danym roku i terminie. W poprzednich latach zaczynaliśmy nasze rejsy z trzech różnych lokalizacji.
Marina Santa Cruz
Położona dosłownie w centrum stolicy. Okolica tętniąca życiem, wyjątkowa zabudowa miasta, parki, fontanny, muzea i ogród botaniczny – wszystko na wyciągnięcie ręki. Mimo położenia w stolicy wysp, nie jest to największa z marin jachtowych. Usytuowana jest w głębi portu handlowego za ogromnym falochronem. Każde wyjście z mariny wymaga podwójnego zgłoszenia przez radio: najpierw zgłaszamy wyjście do mariny na kanale 9 VHF, później prosimy o zgodę na przejście przez basen portu handlowego na kanale 12 VKF. Tę samą procedurę należy powtórzyć przy wchodzeniu do portu.
Wychodząc z mariny w Santa Cruz de Tenerife mijamy po drodze ogromne platformy wiertnicze i duże statki zacumowane przy nabrzeżu.
Marina Radazul
Oddalona niecałe 10 km na południe od stolicy Teneryfy, popularna marina czarterowa – rezyduje tu kilka firm czarterowych. Przystań wkomponowana jest w wysoki skalny klif, więc każde wyjście poza marinę wiąże się ze wspinaczką po stromych ulicach miasteczka.
Marina San Miguel
Należy do ogromnego kompleksu turystycznego Amarilla Golf and Country Club. Port bardzo rozbudowany i pogłębiony. Odległość od lotniska Teneryfa Południe wynosi zaledwie 5 kilometrów. Jest to również świetna lokalizacja do rozpoczęcia rejsu pod względem wyboru dalszej trasy. Nieco gorzej jest z możliwością zrobienia dużych zakupów – najbliższy większy sklep jest oddalony o około 7 km na zachód, w miejscowości Las Galletas.
Marina San Miguel na południowym wybrzeżu Teneryfy jest dużym portem z doskonałym zapleczem technicznym. Cumują tutaj jednokadłubowce oraz duże katamarany. Znajdziemy tu stację benzynową, sklep, kawiarnię na krańcu najdalszej kei. Marina jest położona w niewielkiej turystycznej miejscowości. Panuje tu niewielki ruch i sympatyczny, spokojny klimat – idealne miejsce na początek rejsu po Wyspach Kanaryjskich!
Gdzie popłynąć na Wyspach Kanaryjskich?
Przed opuszczeniem Teneryfy trzeba koniecznie zapoznać się z lokalnymi warunkami pogodowymi, które w znacznej mierze dyktują kierunek żeglugi. Wystarczy bowiem oddalić się kilka mil od brzegu wyspy, aby przekonać się, na czym polega główna żeglarska atrakcja Wysp Kanaryjskich – strefy akceleracji.
Strefy akceleracji wiatru – Acceleration Zones – leżą na południowym krańcu każdej z wysp. W strefie można spodziewać się wzrostu siły wiatru przynajmniej o dwa stopnie Beauforta. Przepłynięcie z wyspy na wyspę wymaga zawsze pokonania przynajmniej jednej takiej strefy.
Wybór trasy rejsu zależy w przede wszystkim od warunków pogodowych, dlatego nie zaproponujemy tutaj konkretnej trasy, a jedynie przestawimy najciekawsze punkty, do których można dotrzeć podczas rejsu.
Nasza maksymalna trasa (przy doskonałych warunkach pogodowych) może obejmować nawet pięć wysp: Teneryfa, Gran Canaria, La Palma, Hiero, La Gomera. Nie odwiedzamy bardzo oddalonych na wschód wysp Fuerteventura i Lanzarote. Minimalnie planujemy odwiedzić przynajmniej trzy wyspy (np. Teneryfa, Gran Canaria, Gomera).
Dalej przedstawimy dwa teoretyczne warianty trasy: trasę maksymalną i minimalną (obie realizowaliśmy już w przeszłości). W obu przepadkach rozpoczniemy z mariny San Miguel na południowym wybrzeżu Teneryfy. Oczywiście – jak to w żeglarstwie – każdy rejs jest inny i za każdym razem przebieg trasy różni się od opisanego tutaj.
Trasa maksimum: 5 wyspy
Liczy bardzo długi dystans: blisko 450 mil morskich, które wymagają około 120 godzin żeglugi. Trasę taką zrealizowaliśmy w 2024 roku. Trzeba zaznaczyć, że panowały wówczas IDEALNE warunki do żeglowania, a wprawiona żeglarsko załoga chciał poświęcić jak najwięcej czasu na żeglowanie.
- San Miguel (Teneryfa)
Marina startowa, opisana wyżej.
- Puero de Mogan (Gran Canaria) – 60 Mm
Przy dobrych warunkach można dotrzeć do Puerto de Mogan w ciągu 10 godzin. Znajdziemy tu wspaniały punkt widokowy, ogromną plażę i niezliczone restauracje. Wąskie uliczki starego miasteczka portowego przepełnione barwnymi kwiatami, czynią z Puerto de Mogan jedną z najpiękniejszych miejscowości na Wyspach Kanaryjskich.
Wąskie uliczki starego miasteczka portowego przepełnione barwnymi kwiatami, czynią z Puerto de Mogan jedną z najpiękniejszych miejscowości na Wyspach Kanaryjskich.
Puerto de Las Nieves (Gran Canaria) – 35 Mm
Płynąc wzdłuż wybrzeża Gran Canarii na jej północno – zachodni kraniec dotrzemy do Puerto de Las Nieves – 35 Mm od mariny początkowej. Żegluga w strefie przybrzeżnej, gdzie siła wiatru zwykle nie przekracza 3-4°B, potrwa kilka godzin.
Do niewielkiej zatoki, leżącej na północno-zachodnim brzegu Gran Canarii, dotrzemy wówczas wieczorem. Będziemy w tym miejscu stali na kotwicy, a na ląd dotrzemy za pomocą pontonu – jest to dobra okazja, aby na początku rejsu przećwiczyć z załogą desant na ląd za pomocą dinghy’ego, co może się jeszcze przydać.
Niewielki ponton dingy (bączek) znajduje się na wyposażeniu jachtu. Bardzo się przydaje przy postojach na kotwicy a nam służył także do zwiedzania rozległych marin!
Santa Cruz de la Tenerife (Teneryfa) – 40 Mm
Z Puerto de Las Nieves mamy doskonałą pozycję do przelotu do Santa Cruz de Tenerife (40 Mm). Dzięki naszemu położeniu na północy Gran Canarii, powinniśmy dotrzeć na Teneryfę w ciągu 12-14 godzin żeglugi pełnym bejdewindem. Miniemy w tym czasie dwie strefy akceleracji, w których siła wiatru wzrasta o kolejne 2-3°B.
Stolica Wysp Kanaryjskich – jest to duże miasto, liczące ponad 200 tys. mieszkańców. Znajdziemy tu szereg sklepów z atrakcyjnymi dla turystów cenami (5% VAT), a co najważniejsze, liczne wypożyczalnie samochodów. Teneryfa jest bowiem największą wyspą archipelagu, sławną z najwyższej góry w Hiszpanii – gigantycznego wulkanicznego stożka El Teide o wysokości 3718 m. Pasmo górskie biegnące przez wyspę powoduje zasadnicze różnice klimatu pomiędzy północą i południem. Ten dzień możemy poświęcić na wyprawę w głąb wyspy. Sam przejazd z Santa Cruz do Parku Narodowego Teide
jest niesamowitą przygodą!
Oczywiście Santa Cruz – stolica wysp – jest świetnym miejscem na przynajmniej jeden dzień postoju, ale o atrakcjach na Wyspach Kanaryjskich innym razem – tutaj skupimy się wyłącznie na trasie rejsu, wspomnimy tylko o wycieczce Wulkan El Teide, na którą zdecydowanie warto poświęcić cały dzień.
Playa de Las Teresitas, to licząca około 1,3 km długości sztuczna plaża położona w pobliżu wioski San Andrés, kilka kilometrów na północ od stolicy Teneryfy. Zbudowana w latach ’70 XX wieku, osłonięta od fal Atlantyku kilometrowym kamienny falochron, jest do dziś uważana za najpiękniejszą plaże Wysp Kanaryjskich.
Garachico (Teneryfa) – 55 Mm
Kolejny odcinek – z Santa Cruz de Tenerife na północny-zachód – jest jednym z najciekawszych na całej trasie. Musimy bowiem opłynąć północno-wschodni kraniec Teneryfy. Będziemy płynęli zapewne jakiś czas zupełnie pod wiatr. Gdy miniemy kraniec wyspy i skierujemy się na zachód, należy bacznie obserwować mapy (nie tylko GPS!) oraz akwen dookoła – północne skaliste wybrzeża od tysięcy lat smagane silnym wiatrem i falami są bardzo postrzępione. Zobaczymy tu skały oderwane od wyspy sięgające daleko w głąb morza – należy ominąć je w bezpiecznej odległości.
Garachico to niewielka i jedyna marina na północy Teneryfy. Nie znajdziemy tu nic poza kejami i potężnym falochronem chroniącym port przed północnym wiatrem. Jednak będzie to doskonała lokalizacja do rozpoczęcia kolejnego etapu. Wieki temu stary port Garachico był najważniejszym portem na Teneryfie. Między XVII a XVIII wiekiem prowadził regularną wymianą towarów do Ameryki i Europy, choć dziś patrząc na tę niewielką wioskę trudno w to uwierzyć. W 1706 erupcja wulkanu Montaña Negra (Volcán Garachico) niema całkowicie zniszczyła miasteczko.
Marina Garachico – w samym porcie nie znajdziemy absolutnie nic poza kejami i potężnym falochronem chroniącym port przed północnym wiatrem. Port istnieje od kilku lat obok wioski Garachico. Fotografia CC BY-SA 3.0.
Santa Cruz de La Palma (La Plama) – 65 Mm
Będzie to prawdopodobnie najdłuższy odcinek, jaki pokonamy w trakcie rejsu. Trudno przewidzieć ile czasu zajmie przepłynięcie 65 Mm dzielące wyspy. Spodziewamy się, że w tym miejscu będzie nam sprzyjał północno-wschodni wiatr oraz delfiny, które całymi stadami podpływają do jachtu!
Santa Cruz de la Palma jest niezwykle sympatycznym portem, w którym bez trudu znajdziemy dogodne miejsce do zacumowania. Sama La Palma zwana czasami „La Islaverde” – „Zielona wyspa” lub „Isla Bonita” – przez wielu uważa jest za najładniejszą z Wysp Kanaryjskich. Szczególnie doceniają ją miłośnicy trekkingu i pieszych wypraw, których przyciąga park narodowy Caldera De Taburiente ukryty w wygasłym kraterze.
La Palma to jeden z najbardziej urokliwych zakątków archipelagu. Panuje tu spokojny wyspiarski klimat. Najwyższe szczyty sięgają ponad 2400 m. Znajduje się tu Obserwatorium Roque de los Muchachos, jedno z najważniejszych obserwatoriów astronomicznych na świecie. La Palma, podobnie jak inne wyspy archipelagu Wysp Kanaryjskich, jest wyspą wulkaniczną z czynnym wulkanem. Ostatnia erupcja miała miejsce w 2021 roku.
W głębi górzystej wyspy znajdziemy wilgotne, mgliste lasy pełne sosny kanaryjskiej i nieskazitelnie czystego powietrza.
Marina de la Estaca (El Hierro) – 60 Mm
Wyspa El Hierro to najbardziej tajemniczy i odległy zakątek Wysp Kanaryjskich, Jest najdalej na południe i zachód wysuniętą wyspą archipelagu. Rozmiar i położenie geograficzne El Hierro sprzyjają gatunkom całkowicie endemicznym, w tym krytycznie zagrożonej jaszczurce olbrzymiej El Hierro. Wyspa została uznana przez UNESCO za Rezerwat Biosfery, a 60% jego terytorium jest objęte ochroną w celu zachowania jego różnorodności przyrodniczej i kulturowej. W wodach wokół wyspy zamieszkuje kilka gatunków mniej znanych wielorybów dziobowatych.
Pico de Malpaso (ang: „trudny szczyt”) to najwyższy punkt na wyspie El Hierro. Na zboczach Malpaso znajdują się lasy i wrzosowiska, w których występują liczne okazy jałowca z kanaryjskiego , niektóre z nich mają ponad tysiąc lat.
San Sebastian (La Gomera) – 50 Mm
Kamieniste strome i strome zbocza La Gomery porasta skromna roślinność. W głębi wyspy ukryty jest ogromny las wawrzynowy – fantastyczna zielona dżungla pełna endemicznych gatunków roślin i zwierząt– świat sprzed 20 milionów lat. Wyspę przecinają spektakularnie poprowadzone drogi i liczne szlaki górskie. W stolicy wyspy San Sebastian znajduje się rzekomy dom Krzysztofa Kolumba, który 6 września 1492 roku Krzysztof Kolumb po uzupełnieniu zapasów i dokonaniu napraw wyruszył z San Sebastián de La Gomera w swoją pierwszą wyprawę do Ameryki.
Górne partie tego gęsto zalesionego regionu są niemal stale spowite chmurami i mgłą, w wyniku czego porasta je bujna i różnorodna roślinność. Obszar stanowi Park Narodowy Garajona, który w 1986 roku został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Zbocza przecinają szlaki o różnym stopniu trudności, z których roztaczają się widoki na okolicę.
Los Gigantes (Teneryfa) – 20 Mm
Los Gigantes nadmorskie miasteczko, którego nazwa wzięła się od Acantilados de los Gigantes (klify olbrzymów), ogromnych klifów, które osiągają wysokość od 300 do 600 metrów. W miasteczku znajduje się urokliwy port, z którego można wybrać się na morskie wyprawy w celu podziwiania z bliska klifów, a także obserwacji delfinów i wielorybów żyjących w okolicznych wodach.
Skaliste wybrzeża Teneryfy w pobliżu Los Gigantes.
- San Miguel (Teneryfa) – 20 Mm
Marina startowa, opisana wyżej.
Trasa minimum: 3 wyspy
Liczy ponad połowę mniej: około 225 mil morskich, do jej pokonania potrzeba 80 godzin żeglugi. Tę trasę przepłynęliśmy na rejsie z młodzieżą w 2019 roku. Był to rejs zdecydowanie turystyczny, nastawiony głownie na zwiedzanie.
- San Miguel (Teneryfa)
- Puero de Mogan (Gran Canaria) – 60 Mm
- Santa Cruz de la Tenerife (Teneryfa) – 40 Mm
- Garachico (Teneryfa) – 55 Mm
- San Sebastian (La Gomera) – 50 Mm
- Los Gigantes (Teneryfa) – 20 Mm
Rejs żeglarski po Wyspach Kanaryjskich
W trakcie rejsu po Wyspach Kanaryjskich, można odwiedzić od trzech do pięciu wysp archipelagu: Gran Canarię. Zaproponowana trasa rejsu jest orientacyjna i może ulec zmianie ze względu na warunki atmosferyczne, preferencje załogi lub nieprzewidziane zdarzenia, dlatego w razie niespodzianek na rejsie po Wyspach Kanaryjskich, zawsze należy mieć plan awaryjny.
Trasa rejsu na Wyspach Kanaryjskich może dość łatwo być zmieniana – jest tam dużo portów i mamy możliwość modyfikowania tras. Niewątpliwie Wyspy Kanaryjskie stanową akwen bardzo atrakcyjny żeglarsko i świetnie przygotowany do obsługi żeglarzy. Więcej informacji o portach jachtowych na Wyspach Kanaryjskich można znaleźć na stronie Puertos Canarios: https://puertoscanarios.es/en/ports/
My wrócimy na Kanary w czasie polskiej zimy – pogoda na Wyspach Kanaryjskich w styczniu przypomina wczesne lato w Polsce – temperatury podobnie jak u nas w czerwcu. Wyspy Kanaryjskie to jeden z najciekawszych rejonów, w jakich można rozpocząć przygodę z żeglarstwem morskim – nowoczesne jachty, duże porty i doskonała pogoda. Oto Wrota Atlantyku!
Wyspy Kanaryjskie – Wrota Atlantyku – to najlepsze miejsce by rozpocząć przygodę z żeglarstwem morskim i zdobyć bezcenny staż morski na nowoczesnym jachcie. Zapraszamy do spędzenia ferii zimowych w zupełnie innym klimacie!
Dowiedz się więcej:
- 7 powodów, dla których powrócimy w rejs po Wyspach Kanaryjskich
- Niespodzianki na Wyspach Kanaryjskich – relacja z rejsu żeglarskiego
- 4 niezwykłe fakty o Wyspach Kanaryjskich – poznaj sekrety Wrót Atlantyku
Zobacz zdjęcia:
- Wyspy Kanaryjskie – rejs 2024 (album)
- Wyspy Kanaryjskie – rejs 2022 (album)
- Wyspy Kanaryjskie – rejs 2021 (album)
- Wyspy Kanaryjskie – rejs 2019 (album)
- Wyspy Kanaryjskie – rejs 2018 (album)
Ilustracje:
- Mapa Wysp Kanaryjski i strefy akceleracji wiatru – praca własna na podstawie: Map of the Canary Islands, Oona Räisänen (Mysid), Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2499704
- Port w Garachico, By Diego Delso, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23536456
- Pozostałe zdjęcia wykonane podczas rejsów Szkoły Żeglarstwa PuntoVita po Wyspach Kanaryjskich