
Jak zostać radiooperatorem SRC?
Wśród załogi rejsu morskiego nie może zabraknąć osoby przeszkolonej pod kątem zasad komunikacji morskiej. Radiooperator odpowiada za łączność bliskiego zasięgu, która jest niezwykle ważna względem bezpieczeństwa całego statku. Zastanawiasz się, co trzeba zrobić, aby uzyskać takie kwalifikacje? Sprawdź, jaki kurs musisz ukończyć chcąc zostać radiooperatorem SRC.
Spis treści
SRC – czym jest i do czego służy?
SRC to skrót pochodzący z języka angielskiego, który po rozwinięciu brzmi: Short Range Certificate. W polskim tłumaczeniu jest to świadectwo operatora łączności bliskiego zasięgu. Ten międzynarodowy certyfikat uprawnia jego posiadacza do obsługi urządzeń radiowych na statkach morskich.
Świadectwo SRC ma charakter międzynarodowy i uznawane jest bez względu na to, w jakim kraju zostało uzyskane. Zakres jego uprawnień regulowany jest w Polsce przez Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie świadectw operatora urządzeń radiowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 99).
Radiooperator SRC jako niezbędna osoba na pokładzie statku
System łączności statku z linią brzegową zawsze musi być sprawny, ponieważ w razie niebezpieczeństwa jest on jedyną drogą kontaktu. Efektywność urządzeń radiowych zależy nie tylko od ich sprawności, ale także od umiejętności osoby, która się nimi posługuje. Dlatego też tak ważne jest, aby na każdym statku był przeszkolony radiooperator SRC.
Kurs SRC online – wygodny i sprawny sposób na naukę
Radiooperatorem SRC może zostać każda osoba, która w dniu egzaminu ma ukończone 16 lat. Szkolenie SRC prowadzone przez Fair Winds ma formę e-learningu, który zakończony jest egzaminem w siedzibie firmy. Nie musisz więc martwić się o konieczność dojeżdżania na kurs w określonych terminach – stały dostęp online do platformy e-learningowej pozwoli Ci na naukę w każdym miejscu i o każdej porze.
Szkolenie wymaga ok. 10 godzin nauki własnej. W trakcie mogą pojawić się wątpliwości, ale nie musisz się ich obawiać – masz stałą możliwość kontaktu z instruktorem dyżurnym, który rozwieje wszelkie niejasności. Do własnej dyspozycji dostajesz także podręcznik RYA VHF Handbook, do wyboru w wersji papierowej lub w formie ebooka. Dostęp do platformy masz przez rok od ostatniego zalogowania, co pozwoli Ci na wielokrotny powrót do niej i powtarzanie materiału np. bezpośrednio przed wyruszeniem w rejs.
Program szkolenia SRC
Kurs SRC w ośrodku Fair Winds ukierunkowany jest przede wszystkim na wiedzę praktyczną, znajomość wszelkich procedur w komunikacji morskiej oraz zdolność do samodzielnej i efektywnej komunikacji. W szkoleniu omawiane są m.in. zagadnienia:
- z komunikacji na linii: statek – stacja brzegowa;
- zdolności do użycia radiotelefonu VHF w służbie morskiej;
- obsługi Digital Selective Calling;
- obsługi kanałów częstotliwości VHF ukierunkowanych na dane typy komunikacji, m.in. w niebezpieczeństwie, zagrożeniu i w czasie procedur medycznych;
- obsługi transpondera radarowego Search and Rescue Transponders.
Oprócz tego, szkolenie SRC przygotowuje do praktycznej obsługi radiotelefonu z cyfrowego wywoływania selektywnego (DSC). W czasie kursu zapoznasz się również z radiopławą awaryjną EPIRB, czyli Emergency Position Inficating Radio Beacons, która jest koniecznym wyposażeniem statku, pozwalającym na jego lokalizację w razie niebezpieczeństwa.
Radiooperator podczas kursu uczy się również o systemie GMDSS, czyli o Światowym Morskim Systemie Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa. Jest to zbiór procedur, niezbędnego wyposażenia oraz środków łączności radiowej i satelitarnej, które przewidziane są jako konieczne do zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi. System GMDSS powinien znać każdy radiooperator, ponieważ zapewnia on możliwość szybkiego i skutecznego alarmowania o m.in. wypadkach na morzu czy w czasie akcji poszukiwawczo-ratowniczych.
Szkolenia SRC za pośrednictwem e-learningu Fair Winds przeprowadzane są w języku angielskim. Egzamin końcowy składa się z części teoretycznej w formie testu pisemnego oraz praktycznej, sprawdzającej umiejętność obsługi sprzętu VHF. Radiooperator SRC, który pozytywnie ukończył egzamin, zyskuje certyfikat radiowy SRC ważny bezterminowo.
Rejsy stażowe
PuntoVita – jako jedna z nielicznych szkół żeglarstwa – od ponad 12 lat organizuje rejsy turystyczno-stażowe dla młodzieży na wodach Zatoki Gdańskiej oraz w Chorwacji. Osoby dorosłe chcące zdobyć cenny staż na jachtach morskich – niezbędny do kursu na Jachtowego Sternika Morskiego (JSM) – zapraszamy na nasze rejsy w Chorwacji i na Wyspy Kanaryjskie.
Aby przytępić do egzaminu na patent Jachtowego Sternika Morskiego, trzeba ukończyć 18 lat oraz przedstawić opinie z minimum dwóch rejsów obejmujących łącznie minimum 200 godzin żeglugi. Jest to sporo, ale ważne jest to, że godziny stażowe można zacząć „zbierać” jeszcze przed ukończeniem 18-tki. Problem w tym, że niewiele firm w Polsce organizuje takie rejsy dla młodzieży.
Wyspy Kanaryjskie – Wrota Atlantyku
W trakcie ferii zimowych zapraszamy młodzież oraz osoby dorosłe na kolejną niezwykłą żeglarską wyprawę. Wyspy Kanaryjskie to jeden z najciekawszych rejonów, w jakim można rozpocząć przygodę z żeglarstwem morskim – nowoczesne jachty, duże porty i doskonała pogoda. Wyruszymy na żeglarską wyprawę dwoma jachtami! Zobacz ofertę na: Wrota Atlantyku – rejs po Wyspach Kanaryjskich.
Na Wyspach Kanaryjskich:
- Łączymy rejs turystyczny z rejsem stażowym – będziemy dużo pływać, ale nie zabraknie nam czasu na zwiedzanie wysp, do których dotrzemy.
- Pomagamy organizować czas wolny – podpowiadamy, co warto zobaczyć.
- Eksplorujemy jeden z najlepszych akwenów do uprawiania żeglarstwa morskiego na świecie (ponad 100 godzin stażu morskiego na wodach pływowych).
- Tworzymy warunki do rozwoju żeglarskiej pasji, nauki nowych umiejętności i samo-dzielność dla każdej grupy wiekowej.
- Uciekamy przed zimą do miejsca gdzie temperatura wynosi 25 stopni C!
Zobacz naszą ofertę rejsów po Wyspach Kanaryjskich.
Chorwacja – żeglarski Eden
Chorwacja to bezpieczna kraina setek wysp, tysięcy pięknych zatoczek oraz nieskończonego błękitu. Spokojne wody Morza Adriatyckiego to kolejny krok na trasie żeglarskich przygód. Akwen ten przypadnie do gustu każdemu, kto ceni podróżowanie pod żaglami. Adriatyk to najlepszy akwen, aby zacząć zbierać staż na morskie patenty żeglarskie.
Rejsy w Chorwacji dla studentów i dorosłych prowadzimy od 12-lat. Co roku organizujemy też rejsy w Chorwacji dla młodzieży w wieku 14-18 lat.
Na rejsie w Chorwacji czeka na Ciebie:
- Nowoczesny i komfortowy jacht Bavaria 46 Cruiser, z czterema dwuosobowymi kabinami, dwiema łazienkami z prysznicem, bogato wyposażonym kambuzem oraz piękną mesą – słowem bardzo przestronny i komfortowy jacht.
- Dużo więcej wypoczynku i pięknej pogody – spokojny rejs po chorwackich wodach płynie w rekreacyjnej atmosferze, zawsze mamy czas, aby bez pośpiechu nacieszyć się każdą chwilą spędzoną pod żaglami, na postoju na kotwicy czy w nadmorskich miasteczkach.
- Śródziemnomorski krajobraz adriatyckiego wybrzeża – nowoczesne porty jachtowe i maleńkie leniwe przystanie, rozsiane na setkach chorwackich wysepek, architektura, kuchnia i atmosfera południowego krańca Europy.
Zobacz pełną ofertę rejsów w Chorwacji.
Zatoka Gdańska – Pierwsza Fala
Pierwsza Fala to zapoznawczy rejs morski dla młodzieży. Duży morski jacht, znani instruktorzy oraz bezpieczne wody Zatoki Gdańskiej – to nasza propozycja dla młodzieży na poznanie żeglarstwa morskiego. Okazja by po raz pierwszy doświadczyć wszystkiego, co w morzu najciekawsze: morskie porty jachtowe, nawigację, żeglugę w nocy, manewrowanie dużym jachtem i mieszkanie na nim.
Czego Cię nauczymy:
- wszystkich umiejętności potrzebnych załogantowi morskiego jachtu – m.in. obsługi lin i żagli, pracy cumami,
- posługiwania się środkami zabezpieczającymi i asekuracyjnymi oraz zachowania podczas alarmów,
- pływania na kompasie – oczywiście staniesz za sterem!
- podstaw nawigacji i locji morskiej, rozpoznawania głównych świateł nawigacyjnych,
- podstawowej obsługi radia.
Pierwsza Fala to zapoznawczy rejs morski dla młodzieży po bezpiecznych wodach Zatoki Gdańskiej.
