Uprawnienia SRC i LRC

Uprawnienia SRC i LRC – niezbędnik żeglarza

Co warto wiedzieć na temat uprawnień SRC oraz LRC? Czym się różnią i w jaki sposób można je zdobyć? Który rodzaj świadectwa przyda nam się podczas wakacyjnych rejsów? Jeśli chcecie poznać odpowiedzi na te pytania, zachęcamy do lektury poniższego artykułu. Znajdziecie w nim wszystkie najważniejsze informacje na temat certyfikatów radiooperatora.

SRC i LRC – co je różni? 

LRC, czyli Long Range Certificate to świadectwo operatora łączności dalekiego zasięgu. Z kolei SRC (Short Range Certificate) jest podobną licencją, lecz dotyczącą zasięgu bliskiego. Co to oznacza w praktyce?

Aby wyjaśnić tę kwestię, warto przypomnieć sobie jeszcze dwa inne pojęcia, a mianowicie:

  • GMDSS – Światowy Morski System Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa,
  • Konwencja SOLAS – dokument dotyczący jednostek o pojemności większej, niż 300 ton rejestrowych. Podczas wakacyjnych rejsów poruszamy się zwykle mniejszymi łodziami, które nie są objęte tą konwencją.

Certyfikat LRC uprawnia do obsługi radiostacji stosowanych w GMDSS na statkach morskich niepodlegających przepisom SOLAS, pływających na wszystkich obszarach żeglugi. Świadectwo SRC przyznaje takie same uprawnienia, ale tylko w obszarze morza A1 (czyli koło 20 – 30 Mm od stacji brzegowej).

Po co nam uprawnienia radiooperatora?

Radiooperator, a więc człowiek potrafiący obsłużyć urządzenie radiowe oraz posiadający dokumenty potwierdzające te umiejętności jest niezbędny, by móc prowadzić jednostkę po morzu. Sam patent sternika morskiego nie wystarczy.

Jeśli kapitan nie jest jednocześnie radiooperatorem, musi mieć w załodze kogoś, kto ma takie uprawnienia – jest to więc spory kłopot. Z tego właśnie powodu, planując rejsy morskie, warto odbyć stosowny kurs i zdobyć świadectwo.

Należy też pamiętać, że wymóg, by wśród załogi był radiooperator, nie jest tylko czczym pomysłem stworzonym po to, by utrudnić nam wakacyjną żeglugę. Umiejętność porozumienia się z innymi jednostkami lub z ratownikami na brzegu może przecież uratować komuś życie. W sytuacji, gdy sami potrzebujemy pomocy lub przeciwnie – jesteśmy w stanie jej udzielić, dobra komunikacja to absolutna podstawa.

Jak zdobyć świadectwo?

Pragnąc zdobyć uprawnienia radiooperatora, trzeba zdać egzamin państwowy organizowany w delegaturach Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Zapisy odbywają się za pośrednictwem strony UKE, z co najmniej siedmiodniowym wyprzedzeniem.

Egzamin składa się z części teoretycznej (ma ona formę testu jednokrotnego wyboru) oraz praktycznej polegającej na obsłudze urządzeń radiokomunikacyjnych stosowanych w żegludze morskiej. Co ważne, aby przystąpić do egzaminu na LRC nie trzeba wcześniej mieć uprawnień SRC. W obu przypadkach warto odbyć kurs na radiooperatora, w celu opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej.

Który certyfikat warto zdobyć?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, jakie są nasze plany na przyszłość. Większość jachtów czarterowych (żaglowych, motorowych oraz barek) jest wyposażona w urządzenia radiowe dla obszaru morskiego A1. Jeśli więc prowadzimy łodzie głównie podczas wakacyjnych rejsów po popularnych regionach, takich jak Chorwacja, Grecja itp., to świadectwo SRC będzie dla nas w zupełności wystarczające. Jeżeli na jachcie jest zainstalowany tylko sprzęt GMDSS na obszar A1 to także wystarczy nam świadectwo SRC nawet jeśli wybierzemy się na ocean.

Jeżeli jednak mamy zamiar popływać jednostką wyposażoną w radiostację MF/HF albo terminak Inmarsat C, czyli sprzęt przewidziany dla obszarów A2, A3 lub A4, będzie nam potrzebny certyfikat LRC. Tego typu uprawnienia przydają się też instruktorom żeglarstwa oraz osobom pływającym komercyjnie.

Rejsy stażowe

Aby przytępić do egzaminu na patent Jachtowego Sternika Morskiego, trzeba ukończyć 18 lat oraz przedstawić opinie z minimum dwóch rejsów obejmujących łącznie minimum 200 godzin żeglugi. Jest to sporo, ale ważne jest to, że godziny stażowe można zacząć „zbierać” jeszcze przed ukończeniem 18-tki. Problem w tym, że niewiele firm w Polsce organizuje takie rejsy dla młodzieży.

PuntoVita – jako jedna z nielicznych szkół żeglarstwa – od ponad 12 lat organizuje rejsy turystyczno-stażowe dla młodzieży na wodach Zatoki Gdańskiej oraz w Chorwacji.

Osoby dorosłe chcące zdobyć cenny staż na jachtach morskich – niezbędny do kursu na Jachtowego Sternika Morskiego (JSM) – zapraszamy na nasze rejsy w Chorwacji i na Wyspy Kanaryjskie.

Zatoka Gdańska – Pierwsza Fala

Pierwsza Fala to zapoznawczy rejs morski dla młodzieży. Duży morski jacht, znani instruktorzy oraz bezpieczne wody Zatoki Gdańskiej – to  nasza propozycja dla młodzieży na poznanie żeglarstwa morskiego. Okazja by po raz pierwszy doświadczyć wszystkiego, co w morzu najciekawsze: morskie porty jachtowe, nawigację, żeglugę w nocy, manewrowanie dużym jachtem i mieszkanie na nim.

Czego Cię nauczymy:

  • wszystkich umiejętności potrzebnych załogantowi morskiego jachtu – m.in. obsługi lin i żagli, pracy cumami,
  • posługiwania się środkami zabezpieczającymi i asekuracyjnymi oraz zachowania podczas alarmów,
  • pływania na kompasie – oczywiście staniesz za sterem!
  • podstaw nawigacji i locji morskiej, rozpoznawania głównych świateł nawigacyjnych,
  • podstawowej obsługi radia.

Pierwsza Fala to zapoznawczy rejs morski dla młodzieży po bezpiecznych wodach Zatoki Gdańskiej.

Chorwacja – żeglarski Eden

Chorwacja to bezpieczna kraina setek wysp, tysięcy pięknych zatoczek oraz nieskończonego błękitu. Spokojne wody Morza Adriatyckiego to kolejny krok na trasie żeglarskich przygód. Akwen ten przypadnie do gustu każdemu, kto ceni podróżowanie pod żaglami. Adriatyk to najlepszy akwen, aby zacząć zbierać staż na morskie patenty żeglarskie.

Rejsy w Chorwacji dla studentów i dorosłych prowadzimy od 12-lat. Co roku organizujemy też rejsy w Chorwacji dla młodzieży w wieku 14-18 lat.

Na rejsie w Chorwacji czeka na Ciebie:

  • Nowoczesny i komfortowy jacht Bavaria 46 Cruiser, z czterema dwuosobowymi kabinami, dwiema łazienkami z prysznicem, bogato wyposażonym kambuzem oraz piękną mesą – słowem bardzo przestronny i komfortowy jacht.
  • Dużo więcej wypoczynku i pięknej pogody – spokojny rejs po chorwackich wodach płynie w rekreacyjnej atmosferze, zawsze mamy czas, aby bez pośpiechu nacieszyć się każdą chwilą spędzoną pod żaglami, na postoju na kotwicy czy w nadmorskich miasteczkach.
  • Śródziemnomorski krajobraz adriatyckiego wybrzeża – nowoczesne porty jachtowe i maleńkie leniwe przystanie, rozsiane na setkach chorwackich wysepek, architektura, kuchnia i atmosfera południowego krańca Europy.

Zobacz pełną ofertę rejsów w Chorwacji.

Wyspy Kanaryjskie – Wrota Atlantyku

W trakcie ferii zimowych zapraszamy młodzież oraz osoby dorosłe na kolejną niezwykłą żeglarską wyprawę. Wyspy Kanaryjskie to jeden z najciekawszych rejonów, w jakim można rozpocząć przygodę z żeglarstwem morskim – nowoczesne jachty, duże porty i doskonała pogoda. Wyruszymy na żeglarską wyprawę dwoma jachtami! Zobacz ofertę na: Wrota Atlantyku – rejs po Wyspach Kanaryjskich.

Na Wyspach Kanaryjskich:

  • Łączymy rejs turystyczny z rejsem stażowym – będziemy dużo pływać, ale nie zabraknie nam czasu na zwiedzanie wysp, do których dotrzemy.
  • Pomagamy organizować czas wolny – podpowiadamy, co warto zobaczyć.
  • Eksplorujemy jeden z najlepszych akwenów do uprawiania żeglarstwa morskiego na świecie (ponad 100 godzin stażu morskiego na wodach pływowych).
  • Tworzymy warunki do rozwoju żeglarskiej pasji, nauki nowych umiejętności i samo-dzielność dla każdej grupy wiekowej.
  • Uciekamy przed zimą do miejsca gdzie temperatura wynosi 25 stopni C!

Zobacz naszą ofertę rejsów po Wyspach Kanaryjskich.

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Justyna Stępka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Szkoła Żeglarstwa – PuntoVita mgr Justyna Stępka, dane kontaktowe: https://puntovita.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.