rejs po zatoce gdańskiej 2019

Jak zacząć przygodę z żeglarstwem morskim? Rejsy po Zatoce Gdańskiej

Wiele osób, które mają już za sobą pierwsze żeglarskie kroki na śródlądziu, zastanawia się nad rejsem morskim. Z wyprawą na otwarte wody często wiąże się wiele pytań i niewiadomych, a czasem też niepokój, czy to aby na pewno dla mnie. W tym artykule opiszemy kilka konkretów, które mogą pomóc Ci w wyborze pierwszego rejsu morskiego.

Rejsy wycieczkowe po Bałtyku

Godzinny rejs statkiem wycieczkowym kilka mil wzdłuż wybrzeża lub weekendowy rejs wielkim statkiem z restauracjami i basenami na pokładzie, to doświadczenia, które najczęściej nie mają NIC wspólnego z rejsem żeglarskim.

Niestety bywa też i tak, że z takich wycieczek nie przywozi się dobrych wspomnień, co zraża do dalszych spotkań z morzem. Nasz żeglarski rejs po Bałtyku to jednak zupełnie coś innego.

Dołącz do Szkoły Żeglarstwa PuntoVita Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Oferta żeglarska 2019 →

Bezpieczeństwo na jachtach morskich

Po Bałtyku żeglujemy jachtami znacznie większymi niż te, które pływają na Mazurach. Jednak najważniejszą różnicą jest to, że są to wyłącznie jachty balastowe, które są całkowicie niewywracalne. Ponadto jachty morskie muszą spełniać znacznie więcej wymogów dotyczących bezpieczeństwa i wyposażenia w środki ratunkowe.

Wszystkie jachty służące do rejsów turystycznych po Bałtyku wyposażone są w tratwę ratunkową, kamizelki asekuracyjne, lifeliny, radiopławy awaryjne oraz cały zestaw środków komunikacji alarmowej. Oczywiście na każdym pokładzie znajduje się także radio, za pomocą którego można nawiązać łączność z innymi statkami lub ze stacjami brzegowymi.

rejs po morzu bałtyckim

W trakcie żeglugi w nocy jachty są oświetlone, a na pokładzie można przebywać wyłącznie w kamizelkach ratunkowych i z uprzężami, którymi przypinamy się do lifeliny, co sprawia, że możliwość wypadnięcia za burtę praktycznie nie istnieje. Jachty wyposażone nawet w podstawową nawigację „widzą” inne duże statki – takie jak masowce czy kontenerowce, za pomocą AIS-a.

Jest to system automatycznej identyfikacji (Automatic Identification System, AIS), który zapewnia automatyczną wymianę danych, przydatnych do uniknięcia kolizji między statkami oraz identyfikujący statek dla brzegowych systemów nadzorujących ruch statków. Mniejsze jednostki także są widoczne dla dużych statków dzięki ekranom radarowym.

Jak długo trwa rejs morski po Bałtyku?

W trakcie dwutygodniowego rejsu po Bałtyku, gdy płyniemy np. do Szwecji, trzeba być gotowym na przeloty między portami trwające przynajmniej po kilkanaście godzin. Wyprawa z Gdyni na Bornholm może trwać ponad 24 godziny.

Rejs tygodniowy oznacza raczej krótsze odcinki, szczególnie jeśli poruszamy się w rejonie polskiego wybrzeża. W trakcie rejsu jachtem po Zatoce Gdańskiej, np. z Gdyni na Hel, będziemy płynąć tylko 5 – 6 godzin. Jest to bardzo dobre rozwiązanie na kilkudniowe rejsy dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z żeglarstwem morskim.

Życie na jachcie morskim podczas rejsu po Bałtyku

Rejs jachtem po Zatoce Gdańskiej przypomina nieco wyprawę śródlądową, z tą różnicą, że przeloty między portami są znacznie dłuższe. Oczywistym jest więc, że jachty turystyczne do żeglowania po Bałtyku są przystosowane do tego, by można było spędzić na nich znacznie więcej czasu bez zawijania do portu.

Większy jacht oznacza więcej przestrzeni i miejsca dla załogi – na pokładzie znajdziemy przestronniejsze kabiny, w których bez przeszkód można spać w czasie trwania żeglugi. Mesa i kambuz (kuchnia na jachcie) są przystosowane do tego, by gotować i przyrządzać posiłki w trakcie płynięcia – kuchenka na żyroskopach umożliwia gotowanie w przechyle.

W razie potrzeby liczący kilkaset litrów pojemności zbiornik na słodką wodę i lodówka sprawiają, że jacht może być samowystarczalny przez bardzo wiele godzin. Warto dodać, że na każdym morskim jachcie mamy toaletę z umywalką, a na niektórych także prysznic z ciepłą wodą.

kabina jachtu morskiego

Porty morskie

Co nieco przypominają te znane ze śródlądzia, są jednak znacznie większe. Przed wejściem do portu należy zgłosić wpłynięcie przez radio – czasami kapitanat wskazuje miejsce do zacumowania. W portach możemy uzupełnić zapas wody w zbiornikach oraz podłączyć jacht do prądu, co odciąża akumulatory i pozwala na korzystanie z 230V na pokładzie (niezbędnego do np. ładowania telefonów i innych urządzeń).

Podobnie jak na Mazurach, w morskich marinach mamy dostęp do toalet i pryszniców – często w cenie postoju jachtu w porcie.

Podział na wachty i organizacja życia na pokładzie

Na rejsach morskich najczęściej praktykuje się podział na wachty. Oprócz wacht znanych ze śródlądzia, takich jak wachta kambuzowa lub dekowa (kokpitowa), na rejsie po Bałtyku możemy spodziewać się także wachty nawigacyjnej.

Można wtedy nauczyć się obsługi GPS i podstaw nawigacji. Szczególnie ważny jest podział na wachty w trakcie dłuższych odcinków i żeglugi nocnej ze względu na zmęczenie załogi – ważne jest wtedy, aby każdy miał czas na odpoczynek.

Dla wielu osób pierwszy rejs po morzu okazuje się dużym zaskoczeniem, ponieważ wbrew „morskim opowieściom” nie jest to wcale ciężka wyprawa. Czasami wręcz jest to odpoczynek w klimacie slow life w porównaniu z szybkim tempem zdarzeń na obozie żeglarskim na Mazurach. Na morzu najczęściej mamy czas i wszytko dzieje się znacznie wolniej niż na śródlądziu.

rejsy po bałtyku

Zatoka Gdańska – przedsionek Morza Bałtyckiego

Zatoka Gdańska należy do obszaru morskich wód osłoniętych. To przedsionek Bałtyku, akwen bardzo bezpieczny, z dużą liczbą portów, do których wejścia są łatwe. W tym rejonie można bardzo szybko zawinąć do brzegu. Linia brzegowa  jest łagodna i wyrównana, w większości zbudowana z płaskich i piaszczystych plaż lub stromych, urwistych wzniesień.

Jest to rejon bardzo atrakcyjny turystycznie. Mierzeja Helska, zamykająca zatokę od północy, stanowi potężny 35-kilometrowy, naturalny falochron. Porastający półwysep sosnowy las osłania zatokę przed silnym wiatrem.

Nad Zatoką Gdańską znajdują się największe polskie porty: Gdańsk i Gdynia, oraz liczne ośrodki turystyczne takie jak Sopot, Hel i Jastarnia. Większość rejsów po Morzu Bałtyckim rozpoczyna się w Gdyni, która jest portem macierzystym najsłynniejszych polskich okrętów – ORP Błyskawica i Daru Pomorza – obecnie dostępnych dla zwiedzających statków-muzeów.

Gdańsk jest jednym z bardziej znanych polskich miast, w Sopocie znajdziemy najdłuższe drewniane molo w Europie, natomiast w miejscowościach leżących na Półwyspie Helskim – takich jak Jastarnia lub Hel – można odnaleźć wiele pozostałości po fortyfikacjach z okresu II wojny światowej.

porty morskie

Przeżyj najlepsze wakacje 2019! Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Zobacz ofertę →

Gdzie zacząć pierwszy rejs po morzu?

Tygodniowy rejs po Zatoce Gdańskiej to bardzo dobry wybór na początek przygody z żeglarstwem morskim. Bezpieczne wody zatoki z licznymi portami stwarzają bardzo dobre warunki do tego, by zapoznać się z życiem na morskim jachcie, podstawami obsług urządzeń pokładowych, nawigacji czy żeglugi w nocy.

W tym rejonie na spotkanie ze sztormem raczej nie ma co liczyć – w osłoniętej zatoce siła wiatru rzadko przekracza 6°B. W tym rejonie raczej nie grozi nam też choroba morska, której czasami obawiają się osoby wyruszające na morze po raz pierwszy.

Zobacz naszą propozycję na pierwszy rejs morski Pierwsza Fala – zapoznawczy rejs morski dla młodzieży po Zatoce Gdańskiej.

Jak zacząć przygodę z żeglarstwem morskim? Rejsy po Zatoce Gdańskiej
4.5 (90.91%) 11 votes

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Justyna Stępka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Szkoła Żeglarstwa – PuntoVita mgr Justyna Stępka, dane kontaktowe: https://puntovita.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.