Historii przedstawionych w szantach ciąg dalszy

Szantowo… W poprzednim artykule obiecałam przedstawienie historii kolejnego jachtu ze stoczni Lunenburg. Dziś, poza tą opowieścią, przedstawię również niestety smutne wspomnienie o pewnym angielskim marynarzu. „Blue Nose, dzielne imię twe…” „Blue Nose” jest szantą (jedną z moich ulubionych 😉 ) wykonywaną przez zespół Packet, którego słowa zostały napisane przez Annę Peszkowską.

Opowiada historię dwumasztowego szkunera rybackiego, zaprojektowanego z myślą o regatach przez Williama Jamesa Roue’a, a zbudowanego na przełomie lat 1920-1921 we wspomnianej stoczni w Lunenburg w kanadyjskiej Nowej Szkocji.

Zwodowano go 26 marca 1921 roku i od tego czasu rozpoczął przygotowania do startu w największych regatach szkunerów Rybackich wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych i Kanady – International Fishermen’s Cup. Warunkiem startu w nich było zachowanie podstawowej funkcji jednostki – poławiania 😉 I tak, co roku po sezonie połowów, organizowano regaty na zasadach tzw. „match racingu”, w którym dany bieg odbywa się pomiędzy dwoma jednostkami.

Dar Pomorza

Dar Pomorza, potocznie nazywany czasami „Biała Fregata”. Fot. Pixbay.com

Organizację tego Pucharu rozpoczęto w 1920 roku, wygrała w nich załoga szkunera „Esperanto” reprezentująca Stany Zjednoczone, zwyciężając kanadyjską „Delawanę”. Odpowiedzią Kanady na tą sytuację był właśnie Blue Nose. Efektem było zwycięstwo kanadyjskiego szkunera w 1921 roku pod dowództwem Angusa Waltersa. Na tym filmie uwieczniono start w jednym z Pucharów wraz z jego zwycięzcą:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=SCcn8BRYn2s#

Tytułu bronił przez kolejne 17 lat, niestety, w 1939 roku, przed wybuchem II Wojny Światowej, przerwany został zarówno cykl regat, jak i połowy na Grand Banks. W 1942 roku „Blue Nose” został sprzedany do Indii Zachodnich, gdzie stał się statkiem kabotażowym. Niestety, 26 stycznia 1946 roku wszedł na rafę u wybrzeży Haiti i zatonął. Nie zapomniano jednak o „Blue Nose”, symbolu Nowej Szkocji. W 1963 roku zakończono budową szkunera „Blue Nose II”, wykonanego na oryginalnych projektach poprzednika.

Dołącz do Szkoły Żeglarstwa PuntoVita Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Oferta żeglarska 2024 → Zapisz się już dziś gwarantując sobie NAJLEPSZĄ cenę!

Szanta Andrew Rose

śpiewanie szant„Andrew Rose” to szanta napisana przez Jana Rogackiego, a wykonywana przez zespół „Cztery Refy”. Opowiada historię brytyjskiego żeglarza, który w 1856 roku zaokrętował się na bark „Martha Jane” na Barbadosie. W tym samym miejscu komendę objął kpt. Henry Rogers. Jeszcze w porcie Andrew Rose został dotkliwie pobity przez II oficera, za, jego zdaniem, źle wykonaną pracę. Brytyjczyk uciekł z żaglowca, jednak został na niego z powrotem doprowadzony przez policję.

Piekło rozpoczęło się po wypłynięciu, Andrew Rose było torturowany, niestety – nie wytrzymał tego, nie dopłynął do Liverpoolu żywy. Szanta w skrócie pokazuje to, co spotkało biednego żeglarza. Sprawa trafiła jednak do Sądu, kapitan oraz I i II oficer zostali oskarżeni o morderstwo i skazani na śmierć, wyrok na pierwszym z nich został wykonany, dla pozostałych dwóch zamieniono go na dożywotnie wygnanie. W 1871 roku ostatecznie zakazano ostatniej z kar „cielesnych’’ na pokładach żaglowców – chłosty.

Myślę, że zupełnie inaczej słucha się szant, wiedząc, że historia w nich przedstawiona jest prawdziwa.

Życzę Wam miłego ich słuchania, a ja zabieram się do odszukiwania nowych 😉

Zamów śpiewnik żeglarski już od 9,90 zł 77 szant + akordy gitarowe + 98 stron Kup teraz →

Pierwsza Fala – rejs morski dla młodzieży

Pierwsza Fala to zapoznawczy rejs morski dla młodzieży. Duży morski jacht, znani instruktorzy oraz bezpieczne wody Zatoki Gdańskiej – to  nasza propozycja dla młodzieży na poznanie żeglarstwa morskiego. Okazja by po raz pierwszy doświadczyć wszystkiego, co w morzu najciekawsze: morskie porty jachtowe, nawigację, żeglugę w nocy, manewrowanie dużym jachtem i mieszkanie na nim.

Czego Cię nauczymy:

  • wszystkich umiejętności potrzebnych załogantowi morskiego jachtu – m.in. obsługi lin i żagli, pracy cumami,
  • posługiwania się środkami zabezpieczającymi i asekuracyjnymi oraz zachowania podczas alarmów,
  • pływania na kompasie – oczywiście staniesz za sterem!
  • podstaw nawigacji i locji morskiej, rozpoznawania głównych świateł nawigacyjnych,
  • podstawowej obsługi radia.

Pierwsza Fala to zapoznawczy rejs morski dla młodzieży po bezpiecznych wodach Zatoki Gdańskiej.

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita

1 komentarz - Historii przedstawionych w szantach ciąg dalszy

  1. Aneta pisze:

    No nieźle! Czekam niecierpliwie na kolejne! Super cykl! 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Justyna Stępka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Szkoła Żeglarstwa – PuntoVita mgr Justyna Stępka, dane kontaktowe: https://puntovita.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.