Rodzaje lin jachtowych i konserwacja lin

Rodzaje lin jachtowych i konserwacja lin

Liny są kluczowe dla funkcjonowania jachtu i skutecznej żeglugi. W zależności od rodzaju jednostki mogą być stosowane różne rodzaje lin do ustawiania żagli i kierowania osprzętem. Na przykład, w jednostkach żaglowych zwykle stosuje się liny wykonane z nylonu lub poliestru, które są wytrzymałe i odporne na warunki pogodowe, a jednocześnie zapewniają wystarczającą elastyczność, aby łatwo regulować żagle.

Dołącz do Szkoły Żeglarstwa PuntoVita Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Oferta żeglarska 2025 → FIRST MINUTE 2025! 5% zniżki przy rezerwacji do 31.01.2025 na wszystkie imprezy krajowe! Kod rabatowy: "08". Żeglujemy z Wami już 15 lat!! Dziękujemy za zaufanie.

Z czego są liny na jachcie?

  • Poliamid (Nylon): Elastyczność i Wytrzymałość
    Poliamid, popularnie znany jako nylon, to jeden z najczęściej stosowanych materiałów do produkcji lin jachtowych. Jest niezwykle elastyczny i wytrzymały, co sprawia, że jest doskonały do lin kotwicznych. Liny poliamidowe wykazują dużą odporność na rozciąganie i posiadają umiarkowaną zdolność do absorbowania wody. Jednakże trzeba pamiętać, że nylon może tracić wytrzymałość w wilgotnych warunkach.
  • Poliester (PES): Stabilność i Trwałość
    Poliester, nazywany również PES lub Dacron, jest drugim popularnym materiałem używanym do produkcji lin jachtowych. Liny poliestrowe charakteryzują się stabilnością wymiarową i trwałością. Są odporne na działanie promieni UV i wilgoci, co sprawia, że są odpowiednie do lin sztagowych i taklowych. Poliester jest również stosunkowo łatwy w pielęgnacji.
  • Polipropylen (PP): Lekkość i Flotacja
    Polipropylen, znany jako PP lub plecionka, jest lekki i odporny na działanie wody materiał, który ma właściwości pływające. Dzięki swojej flotacyjności jest często wykorzystywany do lin reelingowych i lin kotwicznych. Jednakże, liny polipropylenowe mają niższą wytrzymałość mechaniczną w porównaniu do innych materiałów.
  • Technora: Wysoka Wytrzymałość na Rozciąganie
    Technora to syntetyczny materiał o bardzo dużej wytrzymałości na rozciąganie, co czyni go doskonałym wyborem do lin taklowych. Jest odporny na działanie promieni UV i nie ulega rozciąganiu w wilgotnych warunkach. Technora jest jednak trudniejsza w pielęgnacji i wymaga regularnego smarowania.
  • Kevlar: Wyjątkowa Wytrzymałość
    Kevlar to inny materiał o niezwykłej wytrzymałości na rozciąganie. Jest znany z wykorzystywania w przemyśle obronnym, ale jest także stosowany w produkcji lin jachtowych. Liny kevlarowe są niezwykle trwałe i odporne na ścieranie. Jednakże, mogą być podatne na działanie promieni UV i wymagają odpowiedniej ochrony.
  • Włókna Naturalne: Tradycyjne Rozwiązania
    Choć współczesne liny jachtowe są w większości wykonane z materiałów syntetycznych, nadal można spotkać tradycyjne liny wykonane z włókien naturalnych, takich jak bawełna, konopie czy juta. Te liny są często stosowane do celów dekoracyjnych, ale nie nadają się do użytku na wodzie, ponieważ są mało wytrzymałe i absorbujące wodę.
    Warto zaznaczyć, że wiele lin jachtowych to mieszanki różnych materiałów, co pozwala na łączenie korzyści różnych rodzajów włókien. Wybór rodzaju liny zależy od jej przeznaczenia i warunków, w jakich będzie eksploatowana.

liny jachtowe

Impregnacja lin jachtowych

Podczas żeglugi ważne jest, aby liny były dobrze utrzymane i sprawne. Regularne czyszczenie i smarowanie bloków oraz wymiana zużytych lin pomaga w zapewnieniu bezpieczeństwa i skutecznej pracy lin. Dobrze zaprojektowane i dobrze utrzymane liny pozwalają na uzyskanie optymalnej wydajności i kontroli jednostki podczas żeglugi.

Konserwacja lin naturalnych

Materiały naturalne wykazują tendencję do naturalnego zużywania, takiego jak na przykład proces butwienia, w różnym stopniu. Szczególnie liny z włókien bawełnianych i kokosowych, jeżeli są nieodpowiednio przechowywane i niepoddane odpowiedniej konserwacji, ulegają szybkiemu procesowi gnicia i butwienia. Tradycyjne statki miały specjalnie zaprojektowane przestrzenie przechowalnicze, zapewniające skuteczne suszenie tych lin, co stanowiło ochronę przed ich degradacją.

Po zakończeniu sezonu zaleca się dokładne przepłukanie lin z włókien naturalnych kilkukrotnie w czystej, letniej wodzie. W sytuacji znacznego zabrudzenia istnieje możliwość namoczenia i delikatnego przepłukania lin w łagodnym roztworze wody z mydłem przed rozpoczęciem procesu płukania.

Dołącz do Szkoły Żeglarstwa PuntoVita Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Oferta żeglarska 2025 → FIRST MINUTE 2025! 5% zniżki przy rezerwacji do 31.01.2025 na wszystkie imprezy krajowe! Kod rabatowy: "08". Żeglujemy z Wami już 15 lat!! Dziękujemy za zaufanie.

Konserwacja lin syntetycznych

Przy umiarkowanym i słabym zabrudzeniu lin zaleca się ręczne pranie w łagodnym roztworze mydła, z preferencją dla płatków mydlanych, a następnie dokładne wielokrotne płukanie w czystej wodzie. W przypadku silnego zabrudzenia linę można oczyścić za pomocą specjalnych środków czyszczących dostępnych w sklepach turystycznych dla miłośników górskich wędrówek. W sklepach żeglarskich tych produktów zazwyczaj nie można znaleźć, jednak zazwyczaj są to roztwory łagodnych detergentów i rozcieńczonych impregnatów hydrofobowych.

Duże knagi żeglarskie

Duże knagi żeglarskie do lin cumowniczych na dziobie jachtu morskiego. Przykład zastosowania węzła knagowego. Zobacz także: węzły żeglarskie – podstawy.

Magdalena Bełkot

magdalena bełkotJachtowy Sternik Morski PZŻ oraz Motorowodny Sternik Morski PZMiNW, Nauczyciel Żeglowania PZŻ, radiooperator bliskiego zasięgu SRC, Essential Navigation & Seamanship RYA, Wychowawca Kolonijny. Studentka Fizjoterapii na Wrocławskim AWFie. Od dziecka związana ze sportem, więc wie jak ważny w życiu jest ruch. Kocha chodzić po górskich szlakach, skakać na batucie i wywijać na parkiecie. 😉 W żeglarstwie zakochała się już w wieku 8 lat. Wyznaje zasadę, że „w ciszy, czy w czasie burzy, Trzeba przy pracy śpiewać”. Kocha pracę z ludźmi i przekazywanie im swoich umiejętności. Spotkasz Ją na rejsach szkoleniowych na Mazurach, rejsach w Chorwacji oraz na Morzu Bałtyckim.

Fotografie lin żeglarskich:

Punat, Primorsko-goranska županija, Croatia, Lina Na Drewnianym Doku, fot. Peter Fazekas, Pexel [08.12.2023]
Grey, boat, sailing and sea, fot. Milada Vigerova, Unsplash License [08.12.2023]
Knagi: Darya Chervatyuk, Pexels.

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Justyna Stępka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Szkoła Żeglarstwa – PuntoVita mgr Justyna Stępka, dane kontaktowe: https://puntovita.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.