jachting

Holowanie jachtu i ciężkich łodzi na przyczepach

Żeglarstwo to wspaniały sposób spędzania wolnego czasu. Zapewnia możliwość obcowania z pięknem natury, a jednocześnie wprowadza dreszczyk sportowych emocji i sprawdzenia samego siebie.

Jednak pewne trudności może stwarzać sposób transportu gabarytowych i ciężkich łodzi. Sprawdźmy, w jaki sposób może odbywać się holowanie jachtu.

Co stwarza kłopot?

Holowanie jachtu o dużej masie to proces, który stwarza pewne kłopoty. Przede wszystkim, zupełni inny jest w tym przypadku proces rozłożenia masy i stworzenia tzw. środka ciężkości, niż np. w przypadku przyczepy campingowej.

Holowanie jachtu musi uwzględniać fakt, że w tym przypadku środek ciężkości osiągnie wysoki poziom nad jezdnią. Nie będzie to korzystne dla kierowcy, bowiem przełoży się to na niestabilność wózka podczas brania zakrętów. Konieczne jest o wiele większe redukowanie prędkości, niż w przypadku holowania przyczepy z niskim środkiem ciężkości.

Holowanie jachtów musi zatem uwzględniać szczególne zachowanie ostrości. Na pewno ekonomia jazdy także ucierpi. Proces ten będzie wymagał stosowania niskich biegów ze względu na duży ciężar jachtu i konieczność wygenerowania znacznie większej mocy. Odczujemy to w poziomie zużycia paliwa.

Normy prawne

Holowanie jachtu nie zawsze będzie możliwe dla każdego kierowcy. Przy wyjątkowo ciężkich modelach, uprawnienia kategorii B nie będą bowiem wystarczające. Posiadacze prawa jazdy o kategorii B, C, D nabyli pozwolenia na prowadzenie jedynie przyczepy lekkiej, która nie przekracza 750 kg dmc (dopuszczalnej masy całkowitej, a zatem ciężaru zadeklarowanego w dowodzie rejestracyjnym).

Maksymalna waga zestawu, jakim może prowadzić kierowca kategorii B wynosi 4250 kg dmc, na zasadzie 3500 kg dmc pojazdu i 750 kg dmc przyczepy. Należy jednak pamiętać, że masa rzeczywista przyczepy – ładunku z jachtem nie może przekraczać masy rzeczywistej auta, które holuje.

Duże łodzie lub jachty to zdecydowanie większy ładunek, niż dmc przyczepy dopuszczonej w uprawnieniach kierowcy kategorii B. Przeciętny jachty to waga co najmniej 1,5 t. W większości przypadków zatem, jeżeli zamierzamy holować dużą łódź lub jacht, będziemy musieli zdobyć uprawnienia kierowcy kategorii E.

Dziękuję za zaufanie, zapraszam do dalszej współpracy.

Artykuł opracował Marcin Migdał,
Firma Autoholowanie CORRADO
Strona www: https://www.pomoc-drogowa-szczecin.pl
Telefon: (+48) 609 715 715, 
Mail: holowaniemigdal@onet.eu,
woj. Zachodniopomorskie

Holowanie jachtu i ciężkich łodzi na przyczepach
5 (100%) 10 votes

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *