Holowanie jachtu i ciężkich łodzi na przyczepach
Żeglarstwo to wspaniały sposób spędzania wolnego czasu. Zapewnia możliwość obcowania z pięknem natury, a jednocześnie wprowadza dreszczyk sportowych emocji i sprawdzenia samego siebie.
Jednak pewne trudności może stwarzać sposób transportu gabarytowych i ciężkich łodzi. Sprawdźmy, w jaki sposób może odbywać się holowanie jachtu.
Co stwarza kłopot?
Holowanie jachtu o dużej masie to proces, który stwarza pewne kłopoty. Przede wszystkim, zupełni inny jest w tym przypadku proces rozłożenia masy i stworzenia tzw. środka ciężkości, niż np. w przypadku przyczepy campingowej.
Holowanie jachtu musi uwzględniać fakt, że w tym przypadku środek ciężkości osiągnie wysoki poziom nad jezdnią. Nie będzie to korzystne dla kierowcy, bowiem przełoży się to na niestabilność wózka podczas brania zakrętów. Konieczne jest o wiele większe redukowanie prędkości, niż w przypadku holowania przyczepy z niskim środkiem ciężkości.
Holowanie jachtów musi zatem uwzględniać szczególne zachowanie ostrości. Na pewno ekonomia jazdy także ucierpi. Proces ten będzie wymagał stosowania niskich biegów ze względu na duży ciężar jachtu i konieczność wygenerowania znacznie większej mocy. Odczujemy to w poziomie zużycia paliwa.
Normy prawne
Holowanie jachtu nie zawsze będzie możliwe dla każdego kierowcy. Przy wyjątkowo ciężkich modelach, uprawnienia kategorii B nie będą bowiem wystarczające. Posiadacze prawa jazdy o kategorii B, C, D nabyli pozwolenia na prowadzenie jedynie przyczepy lekkiej, która nie przekracza 750 kg dmc (dopuszczalnej masy całkowitej, a zatem ciężaru zadeklarowanego w dowodzie rejestracyjnym).
Maksymalna waga zestawu, jakim może prowadzić kierowca kategorii B wynosi 4250 kg dmc, na zasadzie 3500 kg dmc pojazdu i 750 kg dmc przyczepy. Należy jednak pamiętać, że masa rzeczywista przyczepy – ładunku z jachtem nie może przekraczać masy rzeczywistej auta, które holuje.
Duże łodzie lub jachty to zdecydowanie większy ładunek, niż dmc przyczepy dopuszczonej w uprawnieniach kierowcy kategorii B. Przeciętny jachty to waga co najmniej 1,5 t. W większości przypadków zatem, jeżeli zamierzamy holować dużą łódź lub jacht, będziemy musieli zdobyć uprawnienia kierowcy kategorii E.
Więcej o usługach pomocy drogowej znajdziesz tutaj.
Nie zapominajmy jeszcze o tachografie dla zestawów powyżej 3,5t . Szczególnie dla busów na firmę.