jachting

Holowanie jachtu i ciężkich łodzi na przyczepach

Żeglarstwo to wspaniały sposób spędzania wolnego czasu. Zapewnia możliwość obcowania z pięknem natury, a jednocześnie wprowadza dreszczyk sportowych emocji i sprawdzenia samego siebie.

Jednak pewne trudności może stwarzać sposób transportu gabarytowych i ciężkich łodzi. Sprawdźmy, w jaki sposób może odbywać się holowanie jachtu.

Co stwarza kłopot?

Holowanie jachtu o dużej masie to proces, który stwarza pewne kłopoty. Przede wszystkim, zupełni inny jest w tym przypadku proces rozłożenia masy i stworzenia tzw. środka ciężkości, niż np. w przypadku przyczepy campingowej.

Holowanie jachtu musi uwzględniać fakt, że w tym przypadku środek ciężkości osiągnie wysoki poziom nad jezdnią. Nie będzie to korzystne dla kierowcy, bowiem przełoży się to na niestabilność wózka podczas brania zakrętów. Konieczne jest o wiele większe redukowanie prędkości, niż w przypadku holowania przyczepy z niskim środkiem ciężkości.

Holowanie jachtów musi zatem uwzględniać szczególne zachowanie ostrości. Na pewno ekonomia jazdy także ucierpi. Proces ten będzie wymagał stosowania niskich biegów ze względu na duży ciężar jachtu i konieczność wygenerowania znacznie większej mocy. Odczujemy to w poziomie zużycia paliwa.

Dołącz do Szkoły Żeglarstwa PuntoVita Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Oferta żeglarska 2025 → FIRST MINUTE na lato 2025! Zarezerwuj już teraz i zagwarantuj sobie najlepszą cenę! Żeglujemy z Wami już 15 lat!! Dziękujemy za zaufanie.

Normy prawne

Holowanie jachtu nie zawsze będzie możliwe dla każdego kierowcy. Przy wyjątkowo ciężkich modelach, uprawnienia kategorii B nie będą bowiem wystarczające. Posiadacze prawa jazdy o kategorii B, C, D nabyli pozwolenia na prowadzenie jedynie przyczepy lekkiej, która nie przekracza 750 kg dmc (dopuszczalnej masy całkowitej, a zatem ciężaru zadeklarowanego w dowodzie rejestracyjnym).

Maksymalna waga zestawu, jakim może prowadzić kierowca kategorii B wynosi 4250 kg dmc, na zasadzie 3500 kg dmc pojazdu i 750 kg dmc przyczepy. Należy jednak pamiętać, że masa rzeczywista przyczepy – ładunku z jachtem nie może przekraczać masy rzeczywistej auta, które holuje.

Duże łodzie lub jachty to zdecydowanie większy ładunek, niż dmc przyczepy dopuszczonej w uprawnieniach kierowcy kategorii B. Przeciętny jachty to waga co najmniej 1,5 t. W większości przypadków zatem, jeżeli zamierzamy holować dużą łódź lub jacht, będziemy musieli zdobyć uprawnienia kierowcy kategorii E.

Więcej o usługach pomocy drogowej znajdziesz tutaj.

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita

1 komentarz - Holowanie jachtu i ciężkich łodzi na przyczepach

  1. Miki pisze:

    Nie zapominajmy jeszcze o tachografie dla zestawów powyżej 3,5t . Szczególnie dla busów na firmę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Justyna Stępka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Szkoła Żeglarstwa – PuntoVita mgr Justyna Stępka, dane kontaktowe: https://puntovita.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.