jachting

Holowanie jachtu i ciężkich łodzi na przyczepach

Żeglarstwo to wspaniały sposób spędzania wolnego czasu. Zapewnia możliwość obcowania z pięknem natury, a jednocześnie wprowadza dreszczyk sportowych emocji i sprawdzenia samego siebie.

Jednak pewne trudności może stwarzać sposób transportu gabarytowych i ciężkich łodzi. Sprawdźmy, w jaki sposób może odbywać się holowanie jachtu.

Co stwarza kłopot?

Holowanie jachtu o dużej masie to proces, który stwarza pewne kłopoty. Przede wszystkim, zupełni inny jest w tym przypadku proces rozłożenia masy i stworzenia tzw. środka ciężkości, niż np. w przypadku przyczepy campingowej.

Holowanie jachtu musi uwzględniać fakt, że w tym przypadku środek ciężkości osiągnie wysoki poziom nad jezdnią. Nie będzie to korzystne dla kierowcy, bowiem przełoży się to na niestabilność wózka podczas brania zakrętów. Konieczne jest o wiele większe redukowanie prędkości, niż w przypadku holowania przyczepy z niskim środkiem ciężkości.

Holowanie jachtów musi zatem uwzględniać szczególne zachowanie ostrości. Na pewno ekonomia jazdy także ucierpi. Proces ten będzie wymagał stosowania niskich biegów ze względu na duży ciężar jachtu i konieczność wygenerowania znacznie większej mocy. Odczujemy to w poziomie zużycia paliwa.

Normy prawne

Holowanie jachtu nie zawsze będzie możliwe dla każdego kierowcy. Przy wyjątkowo ciężkich modelach, uprawnienia kategorii B nie będą bowiem wystarczające. Posiadacze prawa jazdy o kategorii B, C, D nabyli pozwolenia na prowadzenie jedynie przyczepy lekkiej, która nie przekracza 750 kg dmc (dopuszczalnej masy całkowitej, a zatem ciężaru zadeklarowanego w dowodzie rejestracyjnym).

Maksymalna waga zestawu, jakim może prowadzić kierowca kategorii B wynosi 4250 kg dmc, na zasadzie 3500 kg dmc pojazdu i 750 kg dmc przyczepy. Należy jednak pamiętać, że masa rzeczywista przyczepy – ładunku z jachtem nie może przekraczać masy rzeczywistej auta, które holuje.

Duże łodzie lub jachty to zdecydowanie większy ładunek, niż dmc przyczepy dopuszczonej w uprawnieniach kierowcy kategorii B. Przeciętny jachty to waga co najmniej 1,5 t. W większości przypadków zatem, jeżeli zamierzamy holować dużą łódź lub jacht, będziemy musieli zdobyć uprawnienia kierowcy kategorii E.

Więcej o usługach pomocy drogowej znajdziesz tutaj.

Artykuł opracował Marcin Migdał,
Firma Autoholowanie CORRADO
Strona www: https://www.pomoc-drogowa-szczecin.pl
Telefon: (+48) 609 715 715, 
Mail: holowaniemigdal@onet.eu,
woj. Zachodniopomorskie

Holowanie jachtu i ciężkich łodzi na przyczepach
5 (100%) 26 votes

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *