rowery elektryczne

Co to jest rower elektryczny?

W dzień możemy żeglować po polskich jeziorach, a nocą poznawać piękne miasteczka rowerem. Rower elektryczny to jednoślad dwukołowy, zarówno damski, jak i męski, przeznaczony przede wszystkim do jazdy miejskiej, rekreacyjnej, codziennej po utwardzonych drogach, chociaż na rynku dostępnych jest już wiele rowerów elektrycznych do innych rodzajów jazdy. Rower elektryczny dzięki wbudowanemu akumulatorowi do wielokrotnego ładowania i silnikowi elektrycznemu wspomaga rowerzystę.

Na rynku są dostępne także rowery elektryczne trekkingowe i MTB, a także składaki. Pytanie jednak, czy na dłuższą wycieczkę rowerem trekkingowym i górskie szaleństwo chcesz dokładać sobie dodatkowy ciężar w postaci wagi roweru elektrycznego i uzależnić się od jego wspomagania?

Jak działa rower elektryczny? Silnik roweru elektrycznego, zamontowany najczęściej albo na piaście koła, albo w mechanizmie korbowym, uruchamia się, kiedy rowerzysta zaczyna pedałować. Jednak zanim wyobrazisz sobie mknięcie po drodze z szybkością samochodu, zapoznaj się z ograniczeniami dotyczącymi prędkości wynikającymi z przepisów prawnych.

Wspomaganie elektryczne w tym rowerze utrzymuje się do maksymalnej prędkości wynoszącej 25 km/h, jednak co ciekawe, niektóre rowery elektryczne – na przykład EcoBike w wersji Speed Bike – mogą rozpędzić się aż do 48 km/h! Dlaczego? Otóż po zjeździe z drogi publicznej można odblokować poprzez wyświetlacz maksymalną moc roweru. Jazdę na maksymalnej prędkości ułatwia także manetka gazu – można pozwolić sobie na przerwę w pedałowaniu.

Dołącz do Szkoły Żeglarstwa PuntoVita Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Oferta żeglarska 2025 → FIRST MINUTE 2025! Zarezerwuj już dziś i zagwarantuj sobie najlepszą cenę. Żeglujemy z Wami już 15 lat!! Dziękujemy za zaufanie.

Rower elektryczny – na co zwrócić uwagę, aby nie kupić bubla?

Rower elektryczny to wydatek minimum 3000 zł – a modele rowerów elektrycznych z najniższej półki cenowej nie mają najlepszych akumulatorów i silników. Od jakości akumulatora zależy, ile maksymalnie kilometrów bez ładowania (po jednym ładowaniu akumulatora do pełna) możesz przejechać na rowerze elektrycznym. O ile podczas wyboru roweru miejskiego zwraca się uwagę na rodzaj materiału, z jakiego została wykonana rama i wszelkie elementy, takie jak przerzutki czy hamulce, w rowerze elektrycznym najważniejszy jest akumulator.

Rower elektryczny – jaki akumulator powinien mieć?

Najlepsze akumulatory w rowerach elektrycznych to akumulatory litowo-jonowe, których żywotność może wynosić ok. 1000 cykli ładowania. Najgorsze akumulatory w jednośladzie elektrycznym to akumulatory żelowe i akumulatory kwasowo-ołowiowe.

Do ich największych wad należy spora waga w stosunku do litowo-jonowych, ograniczona pojemność, która znacznie maleje z każdym kolejnym cyklem ładowania, krótka żywotność, cykl ładowania niejednokrotnie dłuższy od maksymalnego czasu jazdy na jednym ładowaniu. Tak, dobrze przeczytałeś – taki tani akumulator może się ładować nawet ok. 6 godzin, a przejedziesz na nim do 40 km, czyli w praktyce – ok. 20-30 km, które z pewnością nie zajęłyby Ci 6 godzin.

Tanie akumulatory w rowerze elektrycznym mają także węższy zakres temperatur w porównaniu do droższych akumulatorów. W takim wypadku jazdę zimą na rowerze elektrycznym można włożyć między bajki. Z kolei latem pozostawienie roweru w nasłonecznionym miejscu mogłoby doprowadzić do przegrzania się akumulatora. Wyobraź sobie, że musisz o własnych siłach przejechać na rowerze elektrycznym ponad 30 km w upale, zimnym deszczu lub podczas pierwszych opadów śniegu. Dlaczego miałoby to być takie ciężkie? Ponieważ przeciętna waga roweru elektrycznego to ok. 20-25 kg. Tanie rowery elektryczne przekraczają nawet 30 kg! Nic dziwnego, skoro mogą mieć ramy stalowe, nie polecane dziś w żadnych rowerach.

Do długiej listy wad tanich akumulatorów dopiszemy jeszcze małą odporność na wstrząsy. Drogi miejskie nie są w idealnym stanie – często brakuje ścieżek rowerowych. Lepiej nie bać się podczas każdego pokonywania krawężnika, że nagle utracisz wspomaganie i ledwo dojedziesz do celu na ciężkim rowerze, zwłaszcza jeśli nie masz kondycji.

Rower elektryczny – tylko dla leniwych?

Wśród rowerzystów jednoślady elektryczne często nie cieszą się dobrym zdaniem. Mówi się, że rower elektryczny jest dla leniwych, którym nie chce się za dużo pedałować i za dużo jeździć. To prawda, że jazdę na rowerze elektrycznym wybierają osoby ceniące sobie komfortowy dojazd do pracy – dzięki wspomaganiu elektrycznemu wysiłek mięśni jest o wiele mniejszy niż podczas jazdy na zwykłym rowerze.

Jednak z drugiej strony medalu – rowery elektryczne umożliwiają minimalną aktywność fizyczną osobom, które po rekonwalescencji dopiero wracają do zdrowia. Ciężka choroba, kontuzja, wypadek – takie wydarzenia mogą wytrącić najlepszych z dobrej kondycji. Wówczas nie należy się rzucać na głęboką wodę, a spokojnie podejść do pierwszych wysiłków. Dlatego tak ważne jest wybranie dobrego roweru elektrycznego z akumulatorem, który jest obarczony jak najmniejszym ryzykiem awarii czy nagłego wyładowania się w trasie. Wspomniane i chwalone akumulatory litowo-jonowe mogą pozwolić na przejechanie nawet 80-100 km.

Rower elektryczny – zalety

Niewątpliwą zaletą roweru elektrycznego jest to, że pozwala on na przejechanie dużej liczby kilometrów w stosunkowo krótkim czasie (w porównaniu do jazdy na rowerze miejskim), co wymaga także o wiele mniej wysiłku. Łatwiejsze jest także pokonywanie wzniesień – chociaż oczywiście o żadnych górskich wzniesieniach. Jeżeli po dojechaniu do pracy nie masz możliwości wzięcia szybkiego prysznica, rower elektryczny jest w sam raz – ominiesz na nim korki i nie spocisz się tak jak na rowerze miejskim czy górskim.

Rower elektryczny – jaki silnik?

Najlepsze silniki w rowerach elektrycznych to silniki bezszczotkowe. Są one droższe od konkurencyjnej i tańszej alternatywy – silników szczotkowych, jednak ich dużą zaletą jest mniejsza awaryjność nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych. Pracują także ciszej niż silniki szczotkowe – nie musisz buczeć na drodze z daleka. Dobre rowery elektryczne podczas pracy wydają z siebie dźwięk cichszy niż 50 dB.

Przeżyj najlepsze wakacje 2025! Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Zobacz ofertę → FIRST MINUTE 2025! Zarezerwuj już dziś i zagwarantuj sobie najlepszą cenę. Żeglujemy z Wami już 15 lat!! Dziękujemy za zaufanie.

Rower elektryczny – czy kupić?

Zastanów się, czy bez roweru elektrycznego faktycznie nie wyobrażasz sobie codziennego szybkiego poruszania się (np. ze względu na stan zdrowia), czy to tylko Twoja fanaberia i tak naprawdę możesz poruszać się na zwykłym modelu miejskim? Pamiętaj, że na dobry i tani rower elektryczny powinieneś przeznaczyć co najmniej 3000 zł, jeśli nie chcesz stresować się potencjalną awarią marnego silnika lub słabego akumulatora w połowie trasy – a i tak nie będzie to najwyższa półka cenowa, raczej jedna z dolnych. Za tę kwotę kupisz już porządny rower miejski. Jeżeli ruszasz się mało, ale nie masz przeciwwskazań zdrowotnych, zakup dobrego roweru miejskiego to wspaniała okazja do rozpoczęcia regularnego ruszania się – zamiast siedzenia.

Na rower miejski po prostu wskakujesz i jedziesz – nie musisz sprawdzać stanu naładowania akumulatora czy czekać, aż będzie naładowany do pełna. Jeżeli jednak dysponujesz dużą kwotą pieniędzy i rower elektryczny marzy Ci się od dawna – sprawdź np. ofertę rowerów elektrycznych EcoBike, których ceny zaczynają się od 3999 zł w kategorii jednośladów miejskich i sięgają nawet do 8399 zł.

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Justyna Stępka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Szkoła Żeglarstwa – PuntoVita mgr Justyna Stępka, dane kontaktowe: https://puntovita.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.