
System IALA A – czym jest i co warto wiedzieć?
System IALA to międzynarodowy system znaków nawigacyjnych, który służy do ułatwienia żeglugi morskiej i poprawy bezpieczeństwa na morzu. System IALA dzieli się na dwa główne typy – IALA A i IALA B.
System IALA A
System IALA A stosowany jest głównie w Europie, Afryce, Australii i niektórych krajach Azji, takich jak Japonia i Korea Południowa. W tym systemie lewa strona drogi wodnej oznaczona jest znakami koloru czerwonego, a prawa strona drogi wodnej oznaczona jest znakami koloru zielonego. Ponadto bocznice kanałów wodnych oznaczane są znakami koloru żółtego.
W systemie IALA A stosuje się również znaki nawigacyjne ostrzegawcze i informacyjne, takie jak znaki ostrzegawcze o skałach, znaki ostrzegawcze o przeszkodach podwodnych, znaki ostrzegawcze o przepływie pomiędzy dwoma przeszkodami oraz znaki informacyjne o kierunku toru wodnego.
System IALA B
System IALA B stosowany jest głównie w Ameryce Północnej i Południowej, Rosji i Chinach. W tym systemie prawa strona drogi wodnej oznaczona jest znakami koloru czerwonego, a lewa strona drogi wodnej oznaczona jest znakami koloru zielonego. Bocznice kanałów wodnych oznaczane są znakami koloru zielonego.
IALA A i IALA B – różnice
Oprócz różnic w kolorach, systemy IALA A i IALA B różnią się także wzajemnym ustawieniem znaków nawigacyjnych. W systemie IALA A, kanały wodne zwykle są oznaczane znakami bocznymi koloru czerwonego i zielonego, a znaki kierunkowe oznaczające kierunek drogi wodnej mają kształt stożków lub ostrosłupów. W systemie IALA B kanały wodne zwykle są oznaczane znakami bocznymi koloru zielonego, a znaki kierunkowe oznaczające kierunek drogi wodnej mają kształt trapezów.
Nawigacja międzynarodowa
Oba systemy IALA mają na celu zapewnienie jednolitej i zrozumiałej komunikacji między jednostkami pływającymi i umożliwienie im bezpiecznego i skutecznego przemieszczania się na wodach morskich. Obecnie większość krajów na świecie stosuje jeden z tych dwóch systemów IALA, co ułatwia nawigację międzynarodową. W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci system IALA A stał się bardziej popularny na świecie, a system IALA B jest stosowany w coraz mniejszej liczbie krajów.
Zobacz także: Bezpieczeństwo na jachcie PuntoVita | Bezpieczeństwo w żeglarstwie
Ważne jest, aby sternicy i załogi jednostek pływających byli dobrze poinformowani o systemie IALA stosowanym w danym rejonie, aby uniknąć kolizji i zapewnić bezpieczeństwo na morzu. W celu ułatwienia stosowania systemu IALA, opracowano standardy i wytyczne dla jego użytkowników. Standardy te określają, jakie znaki nawigacyjne należy stosować, jakie kolory powinny mieć oraz jakie są ich rozmiary i kształty.
Magdalena Bełkot
Studentka Fizjoterapii na wrocławskim AWFie, trenerka akrobatyki sportowej, wychowawca kolonijny, Nauczyciel Żeglowania PZŻ, Sternik Motorowodny. W żeglarstwie zakochała się już w wieku 8 lat. Wyznaje zasadę, że „w ciszy, czy w czasie burzy, Trzeba przy pracy śpiewać”.
Kocha pracę z ludźmi i przekazywanie im swoich umiejętności.
Lubi kiedy na jachcie panuje przyjazna, rodzinna atmosfera, ale to dyscyplinę stawia na pierwszym miejscu.
Chętnie dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami zarówno podczas żeglugi jak i w wolnych chwilach pisząc artykuły o tematyce żeglarskiej. Spotkasz ją na naszych rejsach i obozach żeglarskich dla młodzieży.
