smok normański

Smok normański

Waleczność i fizyczna siła nie były jedyną bronią Normanów. Być może nigdy nie usłyszeli byśmy o Wikingach, gdyby nie ich niebywały jak na owe czasy kunszt budowy statków. Konstruowali oni głównie dwa rodzaje okrętów: drakkary i knorry. Drakkar – płaskodenna łódź wiosłowa z prostokątnymi żaglami – był to rodzaj przybrzeżnej, szybkiej łodzi bojowej.

Natomiast knorry były pełnomorskimi statkami dalekiego zasięgu o niezwykle wysokiej jak na owe czasy dzielności morskiej. Ekspansje Wikingów przyspieszyło także wynalezienie przez nich techniki żeglowania na wiatr, całkowicie nieznanej w ówczesnej Europie.

Nie wiadomo w jaki sposób ten pół dziki pogański lud wzgardzany przez cały zachodni świat, stworzył „smoka normańskiego” – tak bowiem nazywano charakterystyczne statki wikingów. Niewątpliwie ludzie ci byli zaznajomieni z morzem, wiatrem i pogodą, jednak ich statki wyprzedzały technicznie większość znanych w Europie konstrukcji.

Łódź z Gokstad

W 1880 roku odnaleziono taki statek w grobowcu koło Gokstad (Norwegia). Łódź z Gokstad – datowana na drugą połowę IX wieku – przeznaczona była do żeglugi dalekomorskiej. Jest to wspaniała smukła łódź o długości 23 metrów i szerokości 5,25 metrów.

Zakładkowe poszycie z dębowego drewna wykonano bez użycia gwoździ – spojenia wykonano przy użyciu smrekowych korzeni, zaś szczeliny wypełniono kłębami zwierzęcej sierści i wełny. Z każdej strony statku znajdowało się 16 otworów na wiosła oraz drewniana poręcz na której zawieszono 32 tarcze.

W odnalezionej łodzi znajdowała się komora grobowa ze szczątkami wodza Wikingów. Pochowany mężczyzna był w sile wieku i dobrze zbudowany. Znaleziono przy nim kilka ciekawych przedmiotów, m. in. drewniane sanie, fragmenty tkanin przetykanych złotą nicią oraz grę planszową z dębowego drewna (!)

Dołącz do Szkoły Żeglarstwa PuntoVita Najbardziej polecane obozy, kursy, rejsy oraz szkolenia żeglarskie dla młodzieży, dzieci i dorosłych na Mazurach, Bałtyku, Atlantyku, w Chorwacji oraz Hiszpanii. Oferta żeglarska 2025 → First Minute!!! 10% zniżki przy rezerwacji do 30.11.2024! Kod rabatowy: "FM".

Obalenia wymaga jednak mit o hełmach z rogami – Wikingowie nie nosili czegoś takiego.
Grobowiec obrabowany był wcześniej z cennych przedmiotów, jednakże sama łódź zachowała się w bardzo dobrym stanie. Zachowały się także maszt, reja oraz liny. Pozwoliło to na zbudowanie rekonstrukcji tego niezwykłego okrętu, z zastosowaniem dokładnie takich samych materiałów.

Łódź z Gokstad

Trzynaście lat po znalezisku w Gokstad wierną kopie statku wypróbowano na wodach Atlantyku. Na pokładzie znalazło miejsce 70 ludzi, 400 kg broni, 2500 kg wody i prowiantu oraz 500 kg innego ładunku – statek piracki jakiego świat dotąd nie widział.

Nawet przy wysokiej fali „smok morski” poruszał się lekko jak mewa nad falami, wykonując pełne gracji ruchy. W czasie dobrej żeglarskiej pogody osiągał prędkość 9,3 węzła (17,2 km/h). Jest to znacznie szybciej niż prędkość karaweli, na której Kolumb odkrył Amerykę. W istocie Wikingowie dotarli do Ameryki Północnej takimi statkami na długo przed Kolumbem, lądując na wschodnim wybrzeżu Kanady.

Wierna replika łodzi z Gokstad, nazwana „Viking”, przepłynęła Atlantyk w 1893 roku. Podróż z Bergen do Nowej Funlandii trwała niespełna 27 dni. Jednostka opuściła Norwegię w dniu 30 kwietnia i płynąc pod pełnym żaglem z prędkością 10 węzłów dotarła do brzegów Nowej Fundlandii 27 maja.

Aktualnie odnaleziony oryginał łodzi z Gokstad eksponowany jest w Muzeum Łodzi Wikingów w Oslo.

Print Friendly, PDF & Email
rejsy, szkolenia i obozy żeglarskie Puntovita

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podane przez Ciebie podczas zamieszczania komentarza dane osobowe w postaci podpisu (imienia i nazwiska lub identyfikatora internetowego) i adresu e-mail będą przetwarzane przez Administratora Danych Osobowych, którym jest Justyna Stępka, prowadząca działalność gospodarczą pod firmą Szkoła Żeglarstwa – PuntoVita mgr Justyna Stępka, dane kontaktowe: https://puntovita.pl/kontakt/. Podanie ww. danych osobowych służy umożliwieniu odczytów komentarzy i umożliwieniu udzielania odpowiedzi na komentarze. Dane te będą przetwarzane do momentu cofnięcia zgody. Podstawę przetwarzania stanowi Twoja dobrowolna zgoda. Przysługuje Ci prawo do: żądania dostępu do danych, żądania ich sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz przenoszenia danych. Podanie powyższych danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne do zamieszczenia komentarza. Więcej informacji na temat zasad przetwarzania danych osobowych znajduje się w dokumencie Polityka Prywatności. Zapoznanie się z Polityką Prywatności stanowi Twój obowiązek przed zamieszczeniem komentarza.