Ekspedycja Nidzkie 2020 – rejs na dzikie południe Mazur

Żeglarska wyprawa na Jezioro Nidzkie: 11-lecie Szkoły Żeglarstwa PuntoVita!

Termin: 23.08 – 29.08.2020 – 7 dni, 690 zł/os.

ekspedycja nidzkieZa nami już trzy mazurskie ekspedycje: „Ekspedycja Śniardwy” (2017), „Wrota Mazur” (2018) oraz „Ekspedycja Mamry” (2019).

Czy został jeszcze jakiś zakątek szlaku, w jaki nie dotarliśmy?

Tak! Daleko na południu Mazur rozciąga się ponad 20-kilometrowy dziki akwen, do którego docierają tylko nieliczni.

Tym razem chcemy zabrać Was w zupełnie nieznane rejony i ukazać Wam dawnego ducha Krainy Wielkich Jezior.

Wierzymy, że odnajdziemy go właśnie na Jeziorze Nidzkim – Na nieznanych Wodach.

Oprócz niezwykłego akwenu zdecydowaliśmy się także na niezwykłe jachty. Na tę wyprawę planujemy wyruszyć tradycyjnymi, dziś już nieco archaicznymi, Tangami 780! Szykujcie się na żeglarską podróż w czasie!

Rezerwuj

Dlaczego na nieznanych wodach?

dlaczego jezioro nidzkieJezioro Nidzkie – jedno z najbardziej odległych od naszej bazy w Wilkasach – wzbudza ciekawość z wielu powodów. Jest to jedno z najdzikszych dużych mazurskich jezior, leżące na południowym krańcu szlaku. Pełne zatok, wysp i tajemniczych zakamarków nieznanych większości żeglarzy, uważane jest za akwen dla prawdziwych koneserów.

Na tym wymagającym żeglarskiej wprawy jeziorze nie zobaczymy boi wyznaczających szlak żeglugowy, nie spotkamy motorówek, ani zbyt wielu jachtów – prawie całe jezioro stanowi rezerwat przyrody objęty strefą ciszy i zakazem używania silników spalinowych. Niektórzy żeglarze mówią, że kto nie widział Nidzkiego, jeszcze nie widział Mazur.

Ta wyprawa nie będzie należała do najdłuższych Ekspedycji, ponieważ tym razem nie wyruszamy z Wilkas, lecz zaczniemy rejs w Rucianym-Nida! Podczas tej podróży nie planujemy przeprawiać się przez śluzę Guziankę – całe 7 dni poświecimy na eksplorację jeziora Nidzkiego. Jakie zakątki tam odkryjemy? Nie wiadomo. Pewne jest jednak, że jezioro jest wystarczająco duże i trudne, aby było gdzie żeglować przez cały tydzień.

Przeczytaj więcej o jeziorze Nidzkim w pełnym opisie oferty w pliku PDF.

Szczególne miejsca na trasie Ekspedycji

 

Ruciane-Nida

ruciane nida

Niewielkie miasteczko powstało z połączenia dwóch leśnych osad. Nida była wioską rybacką, natomiast w Rucianym zajmowano się głównie lasem. Pod koniec XIX wieku uruchomiono linię kolejową Ruciane – Mrągowo i szlak wodny prowadzący do Mikołajek, Giżycka i Pisza, co zapoczątkowało turystyczny rozwój Rucianego.

Port „Pod Dębem”

port pod debem

Przystań jest zwycięzcą w konkursach miesięcznika „Żagle” na „Najpiękniejszą Marinę w Polsce” oraz na „Najsympatyczniejszą Przystań w Polsce”. Położona wśród naturalnej zieleni Mazurskiego Parku Krajobrazowego, co roku otrzymuje 5 gwiazdek w rankingu przystani. Zatrzymamy się tutaj w trakcie wyprawy w głąb jeziora Nidzkiego!

Wyspy na jeziorze Nidzkim

wyspy jezioro nidzkie

Na jeziorze Nidzkim jest aż sześć wysp, przy których można zacumować. Są to malownicze, blisko sąsiadujące ze sobą wysepki, które leżą w północnej części jeziora. Przy największej z nich, nazywanej Królewski Ostrów, na noc może zatrzymać się kilka jachtów.

Bindugi

bindlugi

Przed wieloma laty ścinane w lasach drewno transportowano drogą wodną. Bindugi były miejscami, gdzie gromadzono pnie drzew i opuszczano je na wodę. Formowane były w tratwy, które potem holowniki ciągnęły do najbliższego tartaku. Dziś są świetnymi miejscami do przybicia do brzegu. Na jeziorze Nidzkim jest ich bardzo wiele.

Leśniczówka Pranie

lesniczowka pranie

Zbudowana około 1880 r., położona tuż nad jeziorem Nidzkim, znana jest dzięki częstym pobytom w niej poety Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, który przyjeżdżał tu z Warszawy przez kolejne trzy lata, od roku 1950. Podobno Gałczyński chciał zamieszkać na stałe w okolicy jeziora Nidzkiego. Obecnie w Praniu istnieje Muzeum Gałczyńskiego: http://lesniczowkapranie.art.pl/.

Zielona Gęś

zielona gęś

Bistro Zielona Gęś oferująca dania z oryginalnego pieca chlebowego opalanego drewnem, zbudowanego wg. tradycyjnych technik zduńskich, z którego można posilić się pieczoną sielawą, pstrągiem, soczystą pieczenią lub domowym chlebem… nie możemy ominąć tego miejsca!

Zatoka Zamordeje Małe

zatoka zamordeje male

Jest to jedno z najbardziej wyjątkowych miejsc na całych Mazurach. Długa na dwa kilometry wąska zatoka o bardzo dziwnym kształcie. U stóp olbrzymich sosen i brzóz porastających strome zbocza jest dużo wygodnych miejsc do zacumowania. Niektórzy uznają tą zatokę za najpiękniejszą na szlaku WJM.

Cypel Zamordejski

Cypel Zamordejski

W południowej zatoce, przedzielonej Cyplem Zamordejskim, panują dość dziwne obyczaje wiatru, który dostaje się tu w pułapkę leśnych ścian i kręci jak chce! Dalej otwiera się przed nami kolejna duża płaszczyzna wodna, ciągnąca się trzy kilometry na wschód. W najszerszym miejscu szerokość jeziora dochodzi tu do 1000 metrów.

Jaśkowo

Jaśkowo

Maleńka mazurska wieś leżąca na samym końcu żeglarskiego szlaku – w najdalszej zatoce jeziora Nidzkiego. Dociera tu bardzo niewiele jachtów ze względu na wąski i płytki przesmyk łączący zatokę z resztą jeziora. Prawdopodobnie będzie trzeba zaprzyjaźnić się z pagajami, by tu dotrzeć.

Przeczytaj więcej o jeziorze Nidzkim w pełnym opisie oferty w pliku PDF.

 

Przeprawa kajakowa na jezioro Wiartel

przeprawa jezioro wiartel

Jeśli wystarczy nam czasu i sił – oraz przy odrobinie szczęścia – w trakcie wypoczynku w Jaśkowie możemy spróbować wybrać się na kajakową przeprawę na jezioro Wiartel – leży ono już poza szlakiem, praktycznie „poza mapą”. Długa zatoka jeziora sięga prawie 4 km na północ…

Rezerwuj

Program Ekspedycji „Na Nieznanych Wodach”

Niedziela 23.08

  • Zbiórka uczestników w PTTK Ruciane-Nida o godzinie 12:00; Zakwaterowanie na jachtach;
  • Przepłynięcie do przystani Pod Dębem. Zaopatrzenie.
  • Cumowanie na noc do dzikiego brzegu.
  • Ognisko integracyjne.

Poniedziałek 24.08

  • Żegluga na południe – postój w porcie Krzyże.
  • Krzyże – Zatoka Zamordejska.
  • Cumowanie na noc do dzikiego brzegu.

Wtorek 25.08

  • Dalsza żegluga na południe.
  • Miejsce cumowania – nieznane.

Środa 26.08

  • Przeprawa do Jaśkowa.
  • Wypoczynek w ostatniej przydani na Szlaku.
  • Możliwa wyprawa kajakowa na jezioro Wiartel.

Czwartek 27.08

  • Powrót na północ.
  • Jaśkowo – Zatoka Karwica.

Piątek 28.08

  • Zatoka Karwica – Ruciane-Nida.
  • Impreza z okazji 11-lecia PuntoVita.

Sobota 29.09

  • Ruciane-NidaPTTK.
  • Wykwaterowanie z jachtów do godziny 13:00.
  • Program jest orientacyjny – może ulec zmianom ze względów pogodowych, niemniej będziemy starali się zrealizować go w pełni i dotrzeć we wszystkie zaplanowane miejsca.

Co jeszcze może pojawić się w programie?

Nie chcemy wyprzedać faktów ani obiecywać za dużo, ale z doświadczenia wiemy, że na żeglarskich wyprawach można przeżyć więcej przygód niż przewidziano w planie… Dlatego uprzedzamy, że na trasie ekspedycji mogą pojawić się atrakcje takie jak:

  • Zupełnie nieznane nam dotąd przystanie i dzikie miejsca do cumowania.
  • Ponadprogramowe ogniska z szantami, których dotąd nie słyszeliście.
  • Niezwykłe spotkania i nowe, ciekawe znajomości…
  • Kurs rozpalania ognia, budowy szałasu i kuchni ekspedycyjnej.
  • Burze, wichury, awarie, pływanie w kamizelkach i inne żeglarskie wyzwania lub… brak wiatru i nuda na pokładzie (to też jest żeglarstwo:)
  • Nauka umiejętności żeglarskich, których nie obejmują standardowe kursy na patent, dużo czasu za sterem pod okiem naszych instruktorów.
  • Wyprawy kajakowe lub rowerowe żeby dotrzeć tam gdzie jacht nie wpłynie…

cena rejsuCo zawiera cena żeglarskiej ekspedycji?

  • Zakwaterowanie na jachtach – płyniemy na jachcie typu Tango 780 lub Tango 730 (!) lub inne podobnego rozmiaru i standardów.
  • Opłaty portowe i paliwowe.
  • Organizację ogniska wraz z zaopatrzeniem.
  • Opiekę Organizatora Turystyki.
  • Opiekę doświadczonej kadry instruktorskiej.
  • Ubezpieczenie NNW.
  • Wstęp na imprezę z okazji 11-lecia Szkoły Żeglarstwa PuntoVita!

Rezerwuj

Jak to wygląda w praktyce?

jak wygląda rejsSpotykamy się wszyscy w sobotę w porcie i zakwaterowujemy się na jachtach. Na nich mieszkamy całe osiem dni, na nich też śpimy i przygotowujemy posiłki.

Następnego dnia wypływamy z portu i nocujemy w innym miejscu. Zwykle nie jesteśmy na wodzie bez przerwy dłużej niż cztery godziny.

Na obiady spływamy do lądu. W portach znajdują się sanitariaty i prysznice (koszt za jeden prysznic to ok.12-15 zł). Na tym rejsie rzadko będziemy zatrzymywali się na noc w portach – zwykle tylko na przerwę obiadową.

Jeśli warunki pozwolą, będziemy cumowali przy brzegu i spędzali noce poza cywilizacją, kiedy tylko będzie to możliwe. W końcu to retro-rejs. 

Kogo zapraszamy?

kogo zapraszamy na rejs żeglarskiZapraszamy odważnych żeglarzy ciekawych nowych przygód – to rejs dla osób, które mają już jako takie pojęcie o żeglarstwie i wiedzą, co to znaczy cumowanie na dziko, wachta kambuzowa i spanie na małym jachcie. Warunkiem jest ukończone 18 lat.

Szczególnie zapraszamy tych z Was, którzy już z nami pływali i wiedzą czym są nasze „Ekspedycje”.

Jeżeli myślisz o samodzielnym prowadzeniu jachtów w przyszłości, ten rejs na pewno dostarczy Ci wielu cennych doświadczeń – wszyscy nasi sternicy są Instruktorami Żeglarstwa PZŻ.

Sprawimy, że każdy przeżyje niezapomnianą przygodę, a takich ludzi jak pod żaglami nie spotkasz nigdzie indziej!

Jeśli się jeszcze wahasz czy płynąć z nami…

Jak wyglądają nasze jachty?

Deja Vu – pierwszy jacht PuntoVita Tango 730 (fot. 2009 r.)Ze względu na specyfikę akwenu na ten rejs wyruszymy małymi jachtami. Planujemy, że będą to głównie Tango 780 i Tango 730 lub inne podobnego rozmiaru i standardów.

Modele te królowały na Mazurach jakieś 10 lat temu, obecnie są już nieco archaiczne i nie zapewniają warunków tak komfortowych, jak np. popularne dzisiaj Antile 24. Jednak mają pewne zalety, które na Jeziorze Nidzkim dadzą nam przewagę nad innymi jachtami.

Są lekkie i płytko zanurzone, mając przy tym stosunkowo dużą powierzchnię żagli – na tych jachtach będziemy mogli wykorzystać każdy, nawet najmniejszy podmuch wiatru, co jest bardzo cenne na akwenie z zakazem ruchu na silniku…,

Dopłyniemy do każdego brzegu – stradowanie tymi jachtami jest bardzo łatwe, a na Nidzkim jachty cumują głównie na dzikich bindugach,
Jachty te są bardzo łatwe w obsłudze i prowadzeniu.

Słowem: na Tangu można dotrzeć tam, gdzie wiele nowocześniejszych jachtów nie jest w stanie dopłynąć bez uruchamiania silnika. A my planujemy dotrzeć na sam koniec szlaku żeglarskiego na Mazurach za pomocą żagli!

Tango 780

  • długość kadłuba: 780 cm
  • szerokość maksymalna: 270 cm
  • zanurzenie minimalne: 30 cm
  • zanurzenie maksymalne: 145 cm
  • waga całkowita: 1,8 tony (w tym balast 0,3)
  • liczba koi:    4-6
  • maksymalna liczba załogi: 6
  • powierzchnia żagli: 28 m2 (grot 18 + fok 10 m2)

tango 780

Klasyczne Tango 780 Sport

Idealny jacht dla 4-osobowej załogi, łatwy w prowadzeniu i obsłudze. Płytkie zanurzenie jest dużą zaletą przy cumowaniu do dzikiego brzegu.

Co do zabudowy wnętrza – nigdy nie widzieliśmy dwóch takich samych…

wnetrze tango

Każde jest ciasne, ale przytulne.

Historia jachtów Tango…

tango-780-sportTango 780 Sport
(1,8 tony, grot 18 m2, fok 10 m2)

Jeden z kilkudziesięciu jachtów zaprojektowanych przez Andrzeja Skrzata – jednego z najbardziej znanych polskich projektantów jachtowych. Jednostka zaprojektowana w 1988 roku (sic!).

Model ten przez kolejne lata stopniowo zyskiwał popularność – na początku lat ’90 był to jacht bardzo komfortowy i niezwykle szybki, a przede wszystkim ogromny jak na polskie śródlądzie.

Jacht ten określano, jako turystyczno-regatowy. Na początku XXI w. Tanga – w różnych wariantach – zdominowały mazurskie wody. Andrzej Skrzat zaprojektował ich całą serię.

Zobacz więcej modeli jachtu Tango w pełnym opisie oferty w pliku PDF.

 

 

Życie na pokładzie Tanga…

zycie-na-pokladzie-tanga

Tak najczęściej wyglądają standardowe układy koi na jachtach Tango. Przy zgłoszeniu możesz wskazać preferowany jacht oraz miejsce na nim – postaramy się zrealizować Twoje życzenie w miarę posiadanych miejsc. Decyduje kolejność zgłoszeń, dlatego zachęcamy do grupowych rezerwacji. Maksymalna liczba załogi to 4 osoby. W przypadku zgłoszenia grupy liczącej więcej niż 4 osoby, należy liczyć się z możliwością zakwaterowaniem na dwóch jachtach.

2010 r.: 2 tygodnie szkolenia w 6 osób na pokładzie 780 -tki! To były czasy!

6-osob-na-pokladzie-tanga

Życie na pokładzie takiego jachtu jest niewątpliwą przygodą – na takich jachtach szkoliliśmy na patent żeglarski w latach 2009 – 2013. Później pojawiły się Twistery 800 a w kolejnych latach Antile, które stanowią już zupełnie inny standard mieszkania. Na Tangu będzie ciasno i przytulnie, dlatego zabieramy tylko 4 osoby załogi na każdy pokład. Nie ukrywamy jednak, że przemierzanie małymi jachtami dzikiego jeziora (praktycznie bez portów) jest wymagającą wyprawą w dawnym stylu, dlatego szczególnie zapraszamy ludzi z „ekspedycyjnym zacięciem”.

A jeśli nie Tango… to co?

Jachty te obecnie są trudno dostępne – nie zostało ich na Mazurach tak wiele, jak było ich przed dziesięcioma laty. Dlatego możliwe jest, że nie wszystkie jachty w ekspedycyjnej flocie będą Tangami.

Alternatywę stanowią jachty takie jak Sasanka 660, Sasanka 700, Sportina 25 czy Corvette 650 – oczywiście wszystkie projektu mistrza Tanga, Andrzeja Skrzata.

Rezerwuj

Zgłoszenia i wpłaty:

Szczególy wyprawy:

Pływanie we flotylli – stwórz swoją załogę i popłyń jako sternik!

plywanie-we-flotylliDla tych z Was, którzy posiadaj minimum patent Żeglarza Jachtowego i czują się już pewnie za sterem, przygotowaliśmy szczególną ofertę czarteru jachtu na preferencyjnych warunkach z możliwością udziału w Ekspedycji „Na Nieznanych Wodach”.

Jak to działa?

  • Koszt czarteru jachtu w ramach Ekspedycji: 1690 zł*.
  • Zabierasz na pokład tyle osób, ile chcesz, może to być czwórka znajomych lub tylko jedna osoba – decyzja należy do Ciebie a cena pozostaje ta sama. Sugerujemy, aby raczej nie przekraczać liczby łącznie 5 osób na pokładzie – choć same Tanga dopuszczone są do żeglugi nawet w 6 osób, mieszkanie byłoby już uciążliwe. W każdy razie sam zbierasz swoją załogę.
  • Podajesz nam dane wszystkich osób do ubezpieczenia – wszyscy jesteście pełnoprawnymi członkami naszej wyprawy i otrzymujecie ubezpieczenie, opiekę i pomoc naszej kadry, Kierownika Rejsu oraz możliwość udziału we wszystkich organizowanych przez nas atrakcjach.
  • Jeżeli chcesz odłączyć się od wyprawy i pożeglować samotnie – nie ma sprawy! Mamy jednak nadzieję, że pożeglujemy wspólnie i stworzymy niemałą ekspedycyjną flotę. W  każdym razie nie może zabraknąć Ciebie i Twojej załogi na świętowaniu 11-lecia PuntoVita w piątek 28.08 event jubileuszowy, wszyscy jesteście zaproszeni!

Dołączysz do naszej ekspedycyjnej flotylli?

11-lat-puntovita

Ze względu na specyfikę akwenu i dostępność jachtów liczba jednostek jest ograniczona: na tą wyprawę możemy zabrać tylko 7 jachtów flotylli.

W Ekspedycji wezmą udział cztery jachty z zawodowymi sternikami, którzy będą czuwać nad całością wyprawy.

Miejsce na pokładzie tych jachtów: 690 zł/ osoba*.

11 lat PuntoVita!

W przedostatni dzień rejsu, piątek 28.08, nasza Ekspedycja zawinie do portu, aby świętować 11-lecie Szkoły Żeglarstwa PuntoVita. Będzie to zamknięta impreza w urokliwym miejscu – wszyscy uczestnicy Ekspedycji są zaproszeni! Szykujemy dla Was kilka niespodzianek!

kadra puntovita

Kto zaprasza?

krzysztof osóbkaKrzysztof Osóbka – Instruktor Żeglarstwa PZŻ związany ze Szkołą Żeglarstwa PuntoVita od 9 lat. Na początku jako Młodszy Instruktor, a od 2013 r. jako KWŻ dzieli się swoją pasją do żeglarstwa. 28 turnusów szkoleniowych z czego 20 jako Kierownik.

Choć zna Mazury jak mało kto, Kraina Wielkich Jezior nie przestaje go fascynować. Ciągle poszukuje nowych pomysłów na wyprawy. Pomysłodawca mazurskich Ekspedycji. Jachtowy Sternik Morski PZŻ, Sternik Motorowodny PZMiNW, Instruktor Żeglarstwa PZŻ oraz Instruktor Motorowodny PZMiNW.

barbara zaczekBarbara Żaczek – Studentka romanistyki, pasjonatka literatury i języków obcych. Instruktorka żeglarstwa od 2016 r. W ciągu pierwszych dwóch lat pracy na obozach szkoleniowych została KWŻ, a kilku jej kursantów zawodowymi instruktorami. Potrafi znaleźć wyjście z każdej sytuacji. Ceniona za miłą atmosferę na jachcie, nigdy nie rezygnuje z wysokich wymagań wobec załogi. Jachtowy Sternik Morski PZŻ oraz Motorowodny Sternik Morski PZMiNW, Młodszy Instruktor Żeglarstwa PZŻ, radiooperator dalekiego zasięgu LRC oraz Instruktor Motorowodny PZMiNW.

michael freyMichael Frey – Student Mechaniki i Budowy Maszyn Politechniki Śląskiej, Młodszy Instruktor Żeglarstwa, Instruktor Pływania i Ratownik Wodny.

Z wodą związany od dziecka, nic więc dziwnego, że wakacje spędza na Mazurach, w których jest zakochany, chociaż za rejs na morzu oddałby ostatni grosz.

Miłośnik wędrówek górskich oraz gry na gitarze. Uwielbia szanty zarówno przy ognisku jak i podczas pracy na jachcie.

Dlaczego zapraszamy?

Zwykle turystyczne rejsy odwiedzające ciągle te same miejsca to dla nas za mało! Chcemy pokazać Wam Mazury takimi, jakimi je sami widzimy – mikroświatem, który można odkrywać wciąż na nowo. Ponadto zależy nam na tym, abyście z naszych rejsów wynosili jak najwięcej doświadczeń, żeglarskich umiejętności oraz wspaniałych wspomnień. Dlatego tym razem chcemy zabrać Was w zupełnie inne rejony Szlaku i ukazać Wam dawnego ducha Krainy Wielkich Jezior. Wierzymy, że odnajdziemy go właśnie na Jeziorze Nidzkim – na nieznanych wodach.

Po raz pierwszy tworzymy możliwość pływania we flotylli – jest to rozwiązanie praktykowane głównie w Chorwacji i jak dotąd nie stosowane na Mazurach. Mamy nadzieję, że dla wielu z Was będzie to kolejny żeglarski krok, a ze wspólnej przygody wyniesiecie wiele cennych doświadczeń.

Ostatecznie – chcemy Was zaprosić na 11-lecie Szkoły Żeglarstwa PuntoVita, która w nowej dekadzie wkracza na nieznane wody!

Co koniecznie zabrać?

Pogoda drugiej połowie sierpnia bywa kapryśna, dlatego poniżej znajduje się lista rzeczy niezbędnych do zabrania na majówkę pod żaglami:

  • Ciepły śpiwór
  • Nieprzemakalna kurtka i spodnie
  • Kalosze (z białą, nierobiącą śladów podeszwą)
  • Czapka i szalik
  • Ciepłe ubrania – sweter/bluza/odzież termiczna
  • Kilka par grubych skarpet

O przygotowaniu się do rejsu przeczytasz więcej tutaj.

Uwaga!

Wyżywienie nie jest uwzględnione w cenie. Załoga składa się na kasę pokładową, z której kupowane jest zaopatrzenie dla całej załogi i sternika. Sternicy podpowiedzą jakie produkty najlepiej wybrać. Dowiedz się więcej o zaopatrzeniu na rejsie.

Cena: 690 zł*/ osoba lub 1690 zł*/ czarter jachtu ekspedycyjnego (flotylla).

* Dla uczestników poprzednich Ekspedycji 10% rabatu! Dotyczy obu wariantów udziału. Przy zgłoszeniu podaj nazwę i rok Ekspedycji, w której brałeś udział.

Rezerwuj

Zgłoszenia i wpłaty:

  • Michał Stępka
  • Telefon.: 501 177 487
  • E-mail: michal@puntovita.pl

Szczegóły wyprawy:

  • Krzysztof Osóbka
  • Telefon.: 782 667 073
  • E-mail: krzysztof@puntovita.pl

Odszukaj nas na Facebook.

Zobacz pełny opis oferty w pliku PDF.

Print Friendly, PDF & Email