Akumulator jachtowy – instalacja elektryczna na jachcie
Akumulator jachtowy stanowi źródło zasilania instalacji elektrycznej na jachcie. Akumulatory jachtowe często różnią się od tych stosowanych w samochodach i nie każdy model standardowego akumulatora będzie adekwatny do użytkowania na wodzie.
Spis treści
Instalacja elektryczna na jachcie
Na jachcie śródlądowym instalacja elektryczna może być zaangażowana do różnych funkcji, nie tylko oświetlenia. Co na jachcie jest na prąd?
- Oświetlenie mesy i kabin – obecne bardzo często stosuje się oświetlenie LED – jest znacznie mniej energochłonne oraz estetyczne.
- Instalacja wodna – pompa wody jest zasilana elektrycznie.
- Radio i gniazda USB.
- Czasami lodówka – większość lodówek jachtowych przechodzi na zasilanie z sieci, gdy jacht jest podpięty do prądu w porcie. W trakcie długiej żeglugi bez ładownia należy odłączać lodówkę od zasilania z akumulatora.
- Ogrzewanie webasto – zużywa około 3A energii elektrycznej z akumulatora przy rozruchu systemu, dodatkową energię zużywa nawiew wprowadzający ciepłe powietrze do kabiny.
- W wypadku silnika stacjonarnego – rozrusznik silnika jest zasilany z akumulatora.
- Instrumenty pomiarowe – takie jak mapa, echosonda.
- Ster strumieniowy – najczęściej posiada osobny akumulator.
Ostatnimi czasy na dużych jachtach na Mazurach pojawiają się już nawet elektryczne kabestany.
Rodzaje akumulatorów jachtowych
Na dużych jachtach stosuje się najczęściej dwa akumulatory:
- rozruchowy (przeznaczony do uruchomienia silnika)
- użytkowy (do zasilania instalacji jachtowych).
Jeśli chodzi o rodzaj konstrukcji, akumulatory jachtowe dzieli się w zależności na zastosowany rodzaj elektrolitu.
- akumulatory tradycyjne
Klasyczne baterie, w których elektrolity tworzy mieszanka kwasu siarkowego (36%) i wody (64%). Są zdecydowanie mniej wydajne niż nowsze rodzaje akumulatorów.
- akumulatory żelowe
Do elektrolitu dodawany jest żel krzemionkowy, który sprawia, że bateria może zmagazynować większą ilość energii. Modele żelowe najlepiej sprawdzą się jako użytkowe akumulatory na jachtach. Mają zwiększoną odporność na rozładowanie.
- akumulatory AGM
W takim akumulatorze elektrolit jest szczelnie zamknięty w separatorze z włókna szklanego, co zwiększa transfer energii i przyspiesza ładowanie akumulatora. AGM dobrze sprawdza się jako akumulator rozruchowy na jachcie, ponieważ wyróżnia się odpornością na wstrząsy i przechylenia.
- akumulatory litowo-jonowe
Są lekkie i dobrze znoszą wielokrotne ładowanie i rozładowywanie, bez utraty pojemności całkowitej. Ich zaletą jest odporność na niskie i wysokie temperatury i dłuższa żywotność.
Akumulator jachtowy – parametry
Zazwyczaj na jachtach stosuje się akumulatory litowo-jonowe o pojemności nie mniejszej niż 60 Ah, na większych jachtach 100 Ah.
Źródłem energii elektrycznej na jachcie jest akumulator o napięciu 12 V. Po częściowym rozładowaniu akumulator musi być naładowany. Nie powinno się doprowadzać do całkowitego rozładowania akumulatora. W portach ładowanie akumulatora odbywa się przy użyciu prostownika prądem o napięciu 230 V. Do rozruchu silnika stacjonarnego ze względów bezpieczeństwa stosuje się zwykle osobny akumulator, który nie zasila pozostałych odbiorników prądu.
Fotografia:
Pixabay License, do użytku na licencji Pixabay, nie wymaga przypisania